ביקורת: מסכות, 1,000 דב"שים בלתי נשכחים

[גילוי נאות: הכותב קיבל עותק חינם של הספר לשם הביקורת]

שאלו כל מנחה, והוא יגיד לכם שהדבר השני בחשיבותו בכל משחק הוא הדמויות, מיד אחרי העלילה. לכן כמה נפלא שהספר השני מבית היוצר של Engine Publishing, הלא הם הצוות שמאחורי Gnome Stew, מספק לנו 1,000 דמויות בלא-שחקן, ממש כמו שהספר הראשון סיפק לנו 501 עלילות, וכבר כתבתי עליו כאן, וגם עליהם, אז בואו ניגש מיד לנושא!

"מסכות", על שום מה? על שום הפנים השונות שמציג המנחה במהלך המשחק, כמו החליף מסכות. בזמן שהשחקנים שומרים על זהות אחת, דמות אחת, המנחה צריך להיות מישהו אחר בכל פעם. אך למרות השינויים התכופים, יזכור המנחה הזהיר שתיאורי הדב"שים שלו חשובים יותר מכל תיאור אחר. הדלת מספקת מכשול, המערה הזוהרת מספקת אווירה, אבל הדב"ש יכול לספק את שניהם – וגם מניע, ועוד. כמו שמציינים בספר, שחקנים מייחסים הרבה יותר משמעות (ומקדישים תשומת לב!) לנאום של הנבל, מאשר לתיאור החדר בו הוא אורב.

מבנה ותוכן

בדומה ל"יוריקה", הדב"שים בספר מחולקות לפי שלושה ז'אנרים ראשיים: פנטזיה, מד"ב ומודרני. כל פרק מחולק פעם נוספת, לפי תפקיד הדב"ש: בן ברית, ניטרלי, או אנטגוניסט (לאו דווקא רשע ראשי, פשוט מישהו שמתנגד לחבורה), כאשר יש פי שניים יותר ניטרליים מאשר האחרים, ואת הניטרליים בכל מקרה קל למדי להפוך לנבל או בן ברית.

בכל עמוד יש ארבע דמויות, מלבד במקומות בהם מופיעות תמונות (הקשורות תמיד לדמויות באותו עמוד).  תאור הדמויות לא ארוך מדי, לא קצר מדי – מספיק כדי לספק השראה בזמן הכנת משחק, או לחילופין, קריאה זריזה ומיידית אם צריך דב"ש תוך כדי המשחק. התיאורים אומנם מתומצתים, אבל לרוב מספקים בהחלט, בזכות הארגון החכם. כל דמות מאורגנת במספר מאפיינים:

שם: שמה של הדמות, המורכב, שימו לב, משם פרטי ושם משפחה. משקיעים בכם.

תיאור קצרצר בשתי מילים: כדי שתבין במבט אחד מי זה, והאם תרצה להשתמש בו.

ציטוט בשורה אחת: כדי להיכנס לסגנון הדיבור וראיית העולם של הדמות.

מראה חיצוני: איך הוא מציג עצמו לעולם, פסקה שאפשר פשוט להקריא לשחקנים כשרואים אותו לראשונה.

גילום: איך להציג את הדמות, מה המנריזם שלו, שפת גוף. למשל, "נושא עצמו בגאון, תמיד עם חיוך חם על שפתיו."

אישיות: מה עומד בבסיס אישיותו של הטיפוס. למשל, "ראסל זקן, הוא כבר ראה הכל ויש לו דיעה על כל דבר. הוא עשה מספיק טובות למספיק אנשים, ומרגיש שזכה בזכות להתנהג איך שבא לו, למי שבא לו."

מניע: מה הוא רוצה? "אטילס רוצה להפיץ את האהבה שמציע אלוהיו, ולעזור למי שבצרה".

רקע: סיפורה ההיסטוריה של הדמות, מהיכן היא באה, כיצד התעצבה ובידי מה, אלו אירועים בולטים השפיעו עליה (או שהיא השפיעה עליהם) ועוד.

התיאור מסתיים בשורת מאפיינים, הדומים לתגים שהופיעו בספר יוריקה. כמו ביוריקה, מטרתם לעזור להתמצא במהירות, בשתי צורות: ראשית, מבט אחד בתגיה של הדמות מבהיר איך היא יכולה לעזור לך. שנית, באמצעות חיפוש פשוט בקובץ, אפשר למצוא את כל הדמויות בעלות התג הזה. רוצה דמות הומוריסטית? פשוט חפש.

המאפיינים מתחלקים לשלושה סוגים: תיאור, כדוגמת "ילד", "עתיק" או "מחריד";  ארגון, כלומר סוג הארגון הפורמלי או תחום העיסוק בו מצויה הדמות, כדוגמת "הרפתקן", "דתי", "עסקים"; ומיומנויות, הדברים אותם יודעת הדמות לעשות, כדוגמת "אמן", "מנהיג", "קסם", וכו'.

שוב בדומה ליוריקה, בתחילת הספר מופיע הסבר לגבי כל מאפיין, על מנת שתדע מה, בעצם, אתה מקבל. ההגדרות יכולות לתת קצת השראה, אך הן מועילות בעיקר עבור המאפיינים הפחות ברורים מאליהם, כגון "מרכזי" (מתאים להיות במרכזה של קשת סיפורית).

כמה פיצ'רים מעניינים אחרונים בטרם נמשיך הלאה:

  • בתחתית כל עמוד מופיעה רשימת שמות התואמים לז'אנר בפרק הנוכחי. למה? כי כמו שכל מנחה יודע, תמיד צריך עוד שמות. השחקנים פונים פתאום לפונדקאי, ודורשים לדעת איך קוראים לו? פתח את הספר באקראי (או עלעל באקראי בקובץ ה-PDF) באזור הפנטזיה, ותקבל מיד כמה שמות שתוכל לזרוק. יאריס, קוראים לו יאריס.
  • כל הדמויות המתוארות הן בני אדם (מחולקים חצי-חצי בין זכרים ונקבות). רוצה אלף? תהפוך את הדמות לאלף. אופיה של הדמות שבחרת לא מתאים לך? אתה מנחה בעולם פנטזיה – לא צריך להסביר לך מהו האופי של אלף. מצא דמות שמתאימה יותר, או עשה בה שינויים.

 

לקראת סיום אחזור דווקא להתחלה, לפרק הראשון, שכן הוא מצוין ומלא תוכן ראוי. שוב, ממש בדומה ליוריקה (החבר'ה של "נזיד ננסים", אתם עושים עבודה טובה, תמשיכו).

הפרק עוזר לך למצוא את הדב"ש המתאים, מפרט יותר על האופן בו מוצגות הדמויות בספר, מסביר את הרציונל שמאחורי כמה מההחלטות בספר, ונותן עצות לביצוע התאמות בדמויות.

בנוסף, הספר מתמצת בקצרה אך בנקודות מצוינות עקרונות העוזרים בגילום הדמות באופן מוצלח. כלומר, באופן מעניין, כך שתהיה זכירה. הנה בקצרה: לתת לה השקפה שבולטת בכל מה שהיא עושה; סגנון לבוש וחפצים המייצגים משמעויות לגבי הדמות; עומק, יצירת הבדל בין התנהגות על פני השטח לבין התנהגות מורכבת יותר שנחשפת לפעמים; פרטים בולטים לעין, כגון צלקות; ייחודיות כללית; סגנון דיבור וביטויים פרטיים.

הפרק ממשיך בטיפים וטריקים בגילום דמויות בכלל, כגון שימוש בציטוט זכיר, קיצורי דרך בגילום דמות, באיזה סוג של שמות כדאי להשתמש, כמה חשוב להיות מוכן להיראות כמו אידיוט בפני השחקנים (אחד הדברים החשובים, באמת), ועוד. פסקה או שתיים בכל נושא, לא צריך יותר.

לבסוף מסביר הספר איך בעצם נוצרו הדמויות שאתם עתידים לקרוא. מסתבר שנכתבה רשימה של כמה עשרות מאפיינים, וכל אחד מכותבי הספר קיבל שלושה מאפיינים עבור כל דמות שהיה עליו לכתוב. הם וידאו שיעשה שימוש בכל מאפיין עם כל מאפיין אחר, וכך יצרו גיוון רב.

 

נוחות וסגנון

כמו עם יוריקה, יש יתרונות עצומים לספר שכזה בצורת PDF, בזכות יכולת החיפוש. עם זאת, שלא כמו יוריקה, למסכות יש שימושיות בזמן מפגש, ונוח יותר לעלעל במהירות (או לחפש שמות אקראית, כמצוין למעלה) בספר אמיתי. השחקנים חסו על מנהיג השודדים, והחליטו דווקא לחקור אותו? מהר, צריך איזה פושע סמכותי! ספר שכזה משמש אותי אפילו יותר ליד השולחן מאשר בהכנה לקראת ההרפתקה. או לפחות ככה זה אצלי.

סיכום

מסכות הינו ארוך יותר ומפואר יותר מקודמו, יוריקה, ושומר על רמה גבוה של איכות תוכן ושימושיות. הרבה מחשבה הושקעה מאחורי העיצוב של יוריקה, ועוד יותר מחשבה הושקעה מאחורי מסכות. כמו שכתבתי בעבר, "ככה צריך להיראות ספר משחק, במיוחד בגרסת PDF, וזוהי הדרך הנכונה להציג מידע שכזה."

פקחו עין לקראת הספר הבא של אנשי נזיד ננסים, שיעסוק בהכנה לקראת מפגש – נושא עשיר ונדרש, בידי מנחים רבים. בידיהם המיומנות של הכותבים האלו אני בטוח שלכל הפחות, הוא יצא נוח להפליא לשימוש.

ניתן לרכוש את הספר באתר היוצרים, וגם דרך RPGNOW.

 

לסיום, הנה זוג דוגמאות שנבחרו באקראי מהספר, ותורגמו בתמצות קל, כדי לאפשר לכם להעריך את רמת הכתיבה של הדמויות. אני יצאתי מרוצה.

מר רנקינס
רוצח בן-אלמוות.
מראה: קירח, עם קווים במצחו וסביב פיו. בגדיו מיושנים, מלפני כמה עשורים. מסתובב עם שקית ממתקים הבולטת מכיס מעילו. עורו מוסתר רוב הזמן, אך מכוסה בקעקועים מוזרים.
גילום: הוא מחייך וצוחק, גם בזמנים לא מתאימים, עוזר לאמהות צעירות ומציע ממתקים לילדים. אם דוחקים אותו לפינה, הוא הופך לרוצח אכזרי.
אישיות: הוא עליז באופן מטריד ממש, כל הזמן. שום דבר לא מזעזע אותו. לפעמים, התנהגותו נראית כמעט בלתי אנושית.
מניע: הוא מבקש רק למצוא, לחטוף ולהרוג ילדים – מנקז את חייהם מגופם כדי להאריך את שלו.
רקע: רנקינס היה פעם מלומד קמצן, שעל ערש דווי הבין שבזבז את חייו במרדף אחרי מטבעות. בעודו שוכב במיטה הוא נזכר בטקס קודר ועתיק אותו החל לתרגם, והצליח למלמל אותו ולהטילו על עצמו. רק לאחר מכן למד מהן השלכותיו.
מאפיינים: מתועב, מקסים, מרכזי, על-טבעי

ג'וני ווינטר
מפיק הולו-וידאו סליזי.
מראה: בעל שיזוף מושלם, שיער בלונדיני מחומצן, סנדלים וחולצת כפתורים צבעונית פתוחה. תמיד עם מצלמה ניידת ומחשב זעיר המלא בהסכמים חוקיים וכתבי ויתור.
גילום: קול, רגוע ומקסים. נעשהש חסר מנוח רק במרדף אחר נערות יפות, אותן הוא מבקש לצלם, מוכן להשתמש בכל טקטיקה שתדרש כדי להעמיד אותן בפני המצלמה, כולל שוחד והבטחות ריקות.
אישיות: עקשן ויצירתי, רודף אחרי מה שהוא רוצה בביטחון, אך לא מבזבז יותר מדי זמן במקום אחד אם הזדמנויות אחרות פתוחות בפניו. הוא איש עסקים מעל הכל.
מניע: ג'וני הוא המפיק המפורסם של סדרת "נערות חייזריות מתפרעות", והוא רוצה להישאר בראש על ידי כך שימשיך לעשות את סרטוני ההולו הטובים ביותר, בכיכובן של הבנות הסקסיות ביותר.
רקע: ג'וני היה במסיבה מקומית וצילם קליפ של כמה נערות חייזריות חשופות חזה, אותו מכר בכמה אלפי דולרים. עקב כך עזב את הקולג' כדי לפתח קריירה כמפיק הולו-וידאו. הוא מחפש מקומות בהם מסתובבות בחורות סקסיות בליווי הרבה אלכוהול, ולעולם לא מדבר עם בחורה יפה מבלי שינסה להביא אותה למצב בו היא מורידה בשבילו את הבגדים.
מאפיינים: אגרסיבי, מקסים, בידור, ידוע לשמצה, עשיר

 

עם התגית: , , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק

כתיבת תגובה