זומבים ושודדי חלל, או בקיצור – זוש"ח (S.P.A.Z)

זומבים בחלל[ברוך הבא לצוות המשחקייה, טל שטרצר]

יש אימרה ידועה שגורסת: "פיראטים הופכים כל דבר, ליותר טוב", אימרה זו לא פוסחת על משחק האינדי SPAZ מבית MinMax Games וכמובן זה משתפר עוד יותר כאשר יש גם זומבים בסיפור. זהו משחק אקשן בחלל עם מאפיינים טקטיים המשלב גם אלמנטים מעולמות האסטרטגיה ומשחקי התפקידים, אשר מזכיר לפרקים את Star Control ואת Master of Orion.

המשחק מתרחש בעתיד הרחוק שבו כדור הארץ הפך לכוכב לכת עם רמת רעילות מאוד גבוהה – אולי לא בעתיד הרחוק כל כך. הגלאקסיה הקיימת, מיושבת כבר בבני האדם והדרך היחידה לנווט בין מערכות הכוכבים השונות היא באמצעות שערי עיוות מוגנים היטב. ידוע גם כי ככל שמתקרבים לליבת הגלקסיה כך האפשרות להתעשר גדולה יותר מכיוון שהמחצב Rez, המשמש בין השאר כמטבע סחר, מצוי בכמויות גדולות יותר. עובדה זו הולידה מספר תאוריות והשערות לגבי מטמון סודי של ידע וממון החבוי במעמקי הגלאקסיה, וכאן אנו, הפיראטים, נכנסים למשחק.

בתור הפיראטים, עומדת לרשותינו חללית האם (The Clockwork) אותה נוכל לשדרג במהלך המשחק על ידי השלמת המשימות העיקריות, ביצוע תיקונים נדרשים ועד מספר הרחבות שונות. כל הרחבה ותיקון יגדילו לנו את צי החלליות המתוחזקות. חלליות אלו ישרתו אותנו במשימות השונות וכמובן מול חלליות האויב ובסיסיו.

איך לתכנן חללית

איך לתכנן חללית

הגלקסיה מכילה מספר לא מבוטל של מערכות כוכבים, ובכל משחק נוכל לקבוע כמה מערכות כאלו יווצרו – ממספר עשרות ועד למספר מאות, בהתאם לגודל ואורך המשחק שאנו מעוניינים לשחק.
בכל מערכת כוכבים, נוכל למצוא שני פלגים איתם נוכל לבוא במגע, הנמצאים תמיד במצב איבה אחד כלפי השני. לכל פלג במערכת הכוכבים יש בסיס קבוע, שם נוכל לסחור במחצבים, אנשים או טכנולוגיה ואפילו לספק מספר טובות הנאה בכדי לשפר את היחסים, או לפתוח לנו את הגישה למערכות כוכבים סמוכות.
פלג ה-UTA הינו יחידות המשמר השומרות על צביון הגלאקסיה ומונעות חיכוכים מיותרים בין מערכות כוכבים שונות. במקור, יחידות אלו נשלטו ע"י גורם מרכזי, אך לאחר שהתפוגג, נותרו יחידות אלו מיותמות ועיקר מטרתן הוא לסכל מעבר בין מערכות כוכבים.
פלג האזרחים (Civilians) מונה את האוכלוסייה היצרנית של מערכת הכוכבים. מדענים, כורים, אנשי עסקים, ואופים. בסיסיהם של האזרחים מוקדשים לאחת המטרות הבאות: מחקר, כרייה או התיישבות. בכל מערכת כוכבים, אנו נמצא את שני הפלגים במלחמת חורמה הדדית. פלג ה-UTA מעוניין לשלוט על התנועה ופלג האזרחים שלא מוכן לשבת על כך בשקט.

גלאקסיה לדוגמא

גלקסיה לדוגמא

במשחק ניתקל במספר סוגים של משימות: עיקריות שבהן מקדמות את סיפור המסגרת הלינארי ויעזור לנו לשדרג את חללית האם ומשימות משניות אשר אינן מקדמות את העלילה אך לעיתים קרובות מניבות פרסים שווים במשאבים או במומחים שניתן "להצניח" לפיקוד בחללית האם לשם קבלת בונוסים.
בין המשימות, נוכל למצוא גם משימות התחומות בזמן, אירועים גלאקטיים שונים, ומשימות נוספות אשר יעזרו לנו לשפר דעת קהל מול פלג זה או אחר, בדרך כלל על חשבון דעת הקהל בפלג השני.

 

עץ טכנולוגיות

עץ טכנולוגיות בע"מ

מלבד הממון, ישנם מספר משאבים נוספים כגון אנשי צוות (Goons) אשר תורמים לתפעול השותף של צי החלליות שלנו. אפשר גם לסחור באנשי צוות או להשתמש בהם כנחתי חלל אשר נשגר מהחללית שלנו לכיוון האויב בכדי לשתק חלליות או לגנוב מידע.
מידע (Data) הוא משאב נוסף המשמש כנקודות נסיון ומוביל לעליית רמת הציוד והשדרוג הטכנולוגי שלנו. בכל עליית רמה, נקבל שלוש נקודות שנוכל באמצעותן להשקיע בין 15 עצי הטכנולוגיה השונים, כאשר כל עץ מכיל מספר דרגות שדרוג המשפיע ישירות על הטכנולוגיה בה אנו משתמשים. ישנם מספר רכיבים הדורשים ידע בדרגה מסויימת בעץ מסויים בכדי להפעיל ולהשתמש אך הרכיבים עצמם לא בהכרח טובים אחד מהשני, הם לעיתים קרובות מותאמים לביצוע משימות שונות.
כלומר, ככל שמגוון הרכיבים העומד לרשותינו גדול יותר, כך גם האופציות שלנו לפעול רחבות יותר.

כמעט כל המשחק מתנהל במבט על, בו נשלוט על חלליות הצי באמצעות כפתורי ה-WASD שמהווים את כח המדחפים, והעכבר יסמן את כיוון החללית ורב מערכות הנשק. כמוכן, נבחין מיד כי קיימת מערכת מבוססת פיזיקה הכוללת שימוש באינרציה, כח ומסה. חלליות גדולות ומסורבלות תהיינה בעלות תנועה מוגבלת מול חלליות קטנות בעלות יכולות תמרון מעולות.
הקרבות ב-SPAZ מהירים, ומתקיימים בזמן אמת. בכל רגע נתון, אנו נשלוט בחללית אחת כך ששאר החלליות בצי יופקדו בידי המחשב ויפעלו לפי תסריט שנוכל להכתיב. כמובן שנוכל לעצור את המשחק על ידי לחיצה על מקש הרווח ולתת לחלליות שלנו הוראות חדשות ואו לעבור לשלוט בחללית אחרת. קיימת גם האפשרות לחלק את השליטה על סוגים שונים של מערכות ירי. בחלליות עם מספר רב של סוגי נשקים, נוכל לתת למחשב שליטה על הקרניים ואנו על מערכות הטילים, או לתזמן בין סוגי הנשק לבד תוך שמירה על כמות האנרגיה.

אמא, זומבים... בחלל...

אמא, זומבים... בחלל...

ככל שנעמיק אל מרכז הגלאקסיה, נחשף לפלג הרביעי (אנחנו פלג הפיראטים להזכירכם), הזומבים. כיאה לזומבים, פלג זה לוקח חלק במערכה אך כל קשר מולו נידון להתקפה חסרת שחר. זהו פלג אשר לא ניתן לסחור איתו או לבצע עבורו משימות (דעת הקהל רק רוצה לאכול מוחות ותו לאו) ולעיתים נראה שהוא שם בעיקר בגלל השפעת ה-Rez שהוא המרכיב הסודי של כל משחק שמתיימר לספק 100% הנאה.

הגראפיקה של המשחק בהחלט מספקת את הסחורה, בליווי האפקטים המרהיבים של הנשקים והפיצוצים. כל נשק בעל סוג אחר של אפקט, והשפעה שונה על מיגוני החלליות. שפע של חלליות, אויבים ורקעים משתנים למערכות הכוכבים ו…זומבים.  דרישות המשחק אינן מחמירות ונקבל ביצועים מעולים גם על מחשבים ישנים יותר. בתחילת המשחק ניתקל במסך טעינה יחיד, שמרכז את כל המשאבים הנדרשים בכדי לספק חווית משחק רציפה ללא עצירות ביניים. גם הצד המוזיקלי של המשחק משופע בקולות רקע הכוללים אפקטים של כלי נשק, חיווי קולי שעולה בקשר הפנימי, פיצוצי אסטרואידים, קריאות תיגר וכמובן מוזיקת רקע.

למרות שסיפור המסגרת איננו מרתק או שיש יותר מידי מה להוסיף ולכתוב עליו, המשחק עצמו מהנה מאוד, הוא מורכב בעיקר מקרבות בין סוגי החלליות השונות ומאפשר שינויים במבנה הצי גם באמצע הלחימה ואו המשימה. בגלאקסיה סטנדרטית ניתן לצפות לכ-30 עד 40 שעות משחק, והיכולת ליצור גלאקסיות שונות עם מספר משתנה של מערכות כוכבים יגרור שינויים בטקטיקה ובדרך בה נתקדם ממשחק למשחק.
ככל שמערכת הכוכבים קרובה יותר ללב הגלקסיה, הרמה הטכנית הכוללת של אותה מערכת גבוהה יותר, והאתגר גם הוא, גבוה יותר. לכן, בגלקסיות קטנות, המשחק אומנם כביכול קצר יותר, אבל הדרישה לאינטנסיביות עולה גם היא. פרטים נוספים למכביר תוכלו למצוא גם בוויקי של המשחק.
לדברי היוצרים, הם מתכננים חבילת הרחבה למשחק אשר תכלול רכיבים חדשים ומשמעותיים למשחק עצמו ובהדגשה: "זה לא יהיה שריון סוס", רמז לתוספת מיותרת בתשלום עבור המשחק Oblivion של Bethesda.

החסרון הבולט של SPAZ הוא היעדר משחק רשת. זהו משחק עבור שחקן אחד בלבד, וכל שחקן נוסף יכול לשבת בצד ולהתבונן. גם אלמנט זה נידון על ידי המפתחים, אשר הביעו עניין ביצירת משחק המשך בעל רכיבי רשת.

ניתן להוריד גרסת הדגמה מהאתר של המשחק, והוא נמכר בעשרה דולר ב-Steam ואפשר מדי פעם לתפוס אותו במבצעים בעלויות נמוכות עוד יותר.

מודעות פרסומת
עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק
3 תגובות ב“זומבים ושודדי חלל, או בקיצור – זוש"ח (S.P.A.Z)
  1. swym הגיב:

    אחלה ביקורת! כבר התקנתי את המשחק אחרי שקניתי אותו במבצע באמזון, אבל סקיירים לקח את רוב הזמן הפנוי שלי ככה שעוד לא הספקתי להגיע אליו. הביקורת בהחלט עושה חשק לעשות פאוזה ולעבור קצת לSPAZ.

    • טל הגיב:

      Skyrim בהחלט "אוכל" כמות אדירה של זמן, ואני חייב לציין שאני נהנה מכל רגע.
      אין על Backstab עם x30 בנזק…

  2. איתמר הגיב:

    וכעת בארבעה דולר בלבד!
    http://store.steampowered.com/app/107200/

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: