ביקורת: Arcana

[אני מברך את יהודה חלפון על הצטרפותו לצוות המשחקייה. ברוך הבא!]

בעיר קדוולון (Cadwallon) מתנהלת מלחמת חרמה חרישית. שש הגילדות הגדולות בעיר נלחמות על השליטה בה. מנהיגי הגילדות לא בוחלים בשום אמצעי להשגת השלטון. החל מקניית אזורים וחפצים עוצמתיים בעיר ועד מתן שוחד לדמויות מרכזיות בעיר.

זו האווירה של הגרסה המחודשת של Arcana מבית Fantasy Flight Games. זהו משחק מכרזים שבדרך כלל, אני מודה, אני קצת פחות אוהב, אבל בזמן האחרון יצאו כמה משחקי מכרזים ממש מגניבים ובעלי אווירה קצת יותר מיוחדת מאשר משחקי קודמים כאלה. אז מה זה משחק מכרזים בכלל, אתם מגרדים את הפדחת שלכם בתהייה? משחק מכרזים הוא משחק שבו השחקנים כורזים מכרזים לגבי מליון דברים שונים, החל ממי משחק ראשון (Steam, למשל) דרך לאיזה יעד הולכים (Isla Dorada) ועד כמה נשלם על משהו (Arcana). המכרזים מתנהלים כמכירה פומבית כך שמי שהציע הכי הרבה זוכה.

המשחק מיועד לשנים עד ארבעה שחקנים וכל שחקן משחק אחד מששת מנהיגי הגילדות בעיר: הלוחמים, הגנבים, המלווים בריבית, הסוחרים, מגידי העתידות והאדריכלים. במשחק הבסיסי כל אחת מהגילדות זהה לאחרות פרט ליכולת המיוחדת של מנהיג הגילדה, המאפשרת לו לזכות בתנאי תיקו מסוימים. למשל, כאשר יש תיקו על חרבות (סוג של משאב), גילדת הלוחמים זוכה במכרז.

לאחר בחירת הגילדות (בין אם באקראי או בבחירה מודעת) כל שחקן מקבל את הקלפים שלו שמחולקים לשלושה סוגים:
אזור – קלף עם יכולת מיוחדת המשפיעה על המשחק באופן מיידי.
סוכן – איש מיוחד אשר שולט בסוג אחד או יותר של משאבי העיר: מטה, חרב או גביע. עם הסוכן משתתפים במכרזים על מנת להשיג דברים במשחק.
אוצר – קלף מיוחד אשר מאפשר לשחקן לשחד סוכן רצוי ולקבלו מיידית ללא צורך בהמתנה לסוף הסיבוב.

את הקלפים במשחק מערבבים ומחלקים לשלוש או ארבע ערימות של 12 קלפים , לפי כמות השחקנים, ומסדרים אותן בין השחקנים. בין כל השחקנים שמים ערימה שהיא הניטרלית, גם כן בת 12 קלפים. אחרי כל הארגון הזה הופכים את הקלף העליון בכל ערימה – צריך לדעת על מה המכרזים, לא?

כן, זה כל הסידור של המשחק, משחקים בעלי הכנות קצרות כאלו תמיד מקבלים אצלי נקודות זכות. לפעמים נמאס לי ממשחקים שדורשים שעות של ארגון (כמו WOW:TBG המייגע לעיתים לסידור).

תמונה מ-BGG

סידור המשחק (תמונה מ-BGG)

אז מה בעצם המטרה במשחק? המטרה היא לצבור מלאנטאלפים (וזה מספר מדעי) נקודות בסוף המשחק. איך צוברים מלאנטאלפים נקודות? מנצחים במכרזים על דברים במשחק ומקבלים נקודות בהתאם. כל סיבוב מחולק לארבע תורות כאשר כל שחקן משחק בתורו קלף אחד מהיד ובסוף ארבעת התורות רואים מי זכה (אם בכלל) במכרזים השונים.  ישנן שלוש דרכים לזכות במרכז:
אחת היא עם סוכנים בלבד: אם בסוף הסיבוב יש לך מספיק משאבים לזכות בקלף (ויותר מאחרים) – אתה זוכה בו.
הדרך השנייה היא במקרה של תיקו: בודקים אם יש איזו גילדה שיש לה אפשרות לנצח בתיקו הזה. בכל מקרה תיקו מתרחש רק אם עברו את הדרישה של המשאבים.
הדרך השלישית היא שוחד: אם השחקן בוחר לשחק קלף אוצר על סוכן, כי אפשר לשחד רק אנשים- אתם יודעים, אנחנו חלשים וכו'. אז  הופכים מייד את כל קלפי הסוכנים (אלא אם זו ערימה עויינת) ואם לשחקן יש מספיק משאבים ביחד עם הערך הכספי של האוצר בשביל לזכות בסוכן הוא מייד זוכה בו.
כאשר מגיעים לקלף "יובל הדוכס" מתחיל הסיבוב האחרון. בסוף הסיבוב הזה סופרים נקודות. כל הקלפים ההתחלתיים שווים בדיוק אפס נקודות כל אחד, רוב הסוכנים שווים שלוש נקודות, רוב האזורים חמש נקודות ואוצר נקודה אחת. המנצח הוא זה עם הכי הרבה מלאנתלפים נקודות.

עד כה זה נשמע כמו הרבה משחקי מכרזים אחרים. אז מה מייחד אותו, אתם שואלים? אז אני אגיד לכם: במשחק יש 116 קלפי ערימות ובחישוב פשוט גם בארבעה שחקנים משתמשים רק ב-60 קלפים – מה שאומר שאפשר לארגן משחק נוסף בקלות יחסית, רק להוסיף כמה קלפים מהמשחק הקודם לחדש, לערבב קצת וזהו.
עוד משהו שאני אישית מאוד אהבתי הוא שהמשחק מגיע עם חמש "הרחבות". כתבתי "הרחבות" בגרשיים כי הן לא הרחבות כמו שאנחנו רגילים ממשחקים אחרים, אלא יותר מיני-הרחבות שנועדו לשדרג את המשחק לשחקנים מנוסים.
הרחבה אחת מוסיפה קלפים התחלתיים. בדרך זו אתה יכול לעצב בעצמך את החבילה הראשונית שלך ולתת לה איפיון לפי אופי המשחק שאתה רוצה. למשל דגש על חרבות או על שוחד. במקרה הזה לכל גילדה יש קלפים אחרים, מה שמוסיף עניין במשחק.
הרחבה שניה מוסיפה משימות. למה לצבור נקודות רק על ידי מכרזים כשאפשר לתת לעצמך משימות ולהשיג עוד נקודות בעיקר כשמשימות שוות יותר נקודות מדברים אחרים?
הרחבה שלישית מוסיפה קלפי צבא. במקום להשתמש בקלפים לא מוצלחים שיש לך ביד אתה יכול לזרוק אחד ולשכור חייל ולהשתמש בו באופן חד פעמי.
הרחבה רביעית מוסיפה קלפי הנהגת גילדה. אלו קלפים חסרי משאבים אבל בעלי השפעה רבה. בתחילת המשחק כל שחקן בוחר מנהיג אחד ומניח אותו על הלוח, במהלך המשחק הוא יכול לשחק את היכולת המיוחדת של המנהיג.
הרחבה חמישית מוסיפה  אירועים למשחק. במקום הערימה האמצעית מערבבים את הקלפים האלו ובתחילת כל סיבוב מסירים קלף אחד. האירוע העליון משפיע על כל המשחק ומוסיף עניין.

בנוסף, כמו בכל המשחקים של FFG, גם כאן איכות הקלפים היא גבוהה ולא נראה לי שהם יישחקו בזמן הקרוב. כמו המשחק מגיע בקופסה גדולה למרות שהוא רק עם קלפים ואפשר לשים את כולו בקופסא הרבה יותר קטנה, לא ברור מה עבר להם בראש אבל נסלח להם [הערת העורך: זה קורה במשחקים רבים ונובע משיקולים של נוכחות על מדפי החנויות] . למשחק יש אחלה ציורים ואין ציור אחד שחוזר פעמיים ולפעמים זה סתם כיף לבהות בהם ולשכוח שמשחקים בכלל.

דוגמה לקלף (תמונה מ-BGG)

 

המשחק מהיר וזורם,  והוא טוב בשלושה שחקנים, פחות מוצלח בשני שחקנים והרבה יותר מוצלח בארבעה. הוא סוג של משחק ממלא זמן (הוא רק שעה) למרות שאפשר לשחקו בקלות יחסית כמה פעמים וכל פעם להוסיף "הרחבה" אחרת ולקבל משחק חדש לגמרי. אני ממליץ על המשחק כי הוא לא דורש יותר מדי אנגלית והוא גם לא כבד מדי בשביל שחקנים צעירים או כאלו שסתם לא בא להם לשחק משחקי אלפי שעות.

מודעות פרסומת
עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק, סקירה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: