פרק 113: לפרוץ או לא לפרוץ

מה עולה לכם לראש כשאתם רואים את המילה הזו?

האקרים, אותם אנשים שבאמת מבינים איך מערכות ממוחשבות עובדות, וחלקם מעבירים את זמנם בשיטוט לא מורשה במחשבים של אחרים, נמצאים בחדשות בזמן האחרון. מהפריצה ל-PSN ועד שיתוק Minecraft, האקינג משפיע חזק על עולם המשחקים האלקטרוניים לאחרונה, אז החלטתי לנצל את ההזדמנות ולבחון איך האקרים והאקינג מתוארים במשחקים.

האם משחקים של פריצה למחשבים מעודדים אנשים להפוך לפורצנים (נסיון נואש לתרגם "האקרים" לעברית)? כדי לענות על השאלה הזו ולתת לכם לטעום מטיול במערכות מחשב זרות הזמנתי את רן לוי לדבר על הנושא, לאחר שלאחרונה כתב ספר העוסק הצרות שיש במחשבים שלנו. נושאים כמו האקינג במשחקי תפקידים, פשיטת האף.בי.איי על משרדי סטיב ג'קסון והקשר בין Uplink למציאות יכולים להיות שלכם, אם רק תכרו אוזן ותלחצו על "פליי".

למי שאוהב ספרים – מבצע אודיבל שלנו יכול לתת לכם ספר שמע על האקינג, כגון הספרים של ברוס סטרלינג. וכמובן- המשחקיקון!

[audio:http://pod.icast.co.il/26f90499-40a8-4ec2-a30a-f0ee6f52ea86.icast.mp3%5D

והנה כמה קישורים לדברים שדיברנו עליהם:

עם התגית: , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-פרק חדש
4 תגובות ב“פרק 113: לפרוץ או לא לפרוץ
  1. בשם מפלצת הספגטי המעופפת, איתמר, אני לא מאמין שטענת בסוף הפרק שמשחקי פריצה מעודדים אנשים להפוך להאקרים בגלל שזו הסימולציה שהכי קרובה לנושא שהיא מדמה. שמעתי אותך בונה לקראת זה במהלך הפרק, וקיוויתי שברגע האחרון תסתור את הטענה הזאת. כל הזמן אמרתי לעצמי "שלא יגיד את זה, שלא יגיד את זה". ואז אמרת את זה.

    קודם כל, אם כבר נדבר לרגע על הקשר בין FPS-ים לירי במציאות – זה *בדיוק* כמו הקשר בין משחקי האקינג להאקינג במציאות. כלומר – אין כמעט קשר בכלל. אולי האווירה היא יותר אמינה, אבל הקשר בין כל המשחקים שעוסקים לפריצה לפריצה עצמה זהה לחלוטין בין הקשר למשחק הצינורות ב- Bioshock לפריצה. מה שרן לוי אמר נכון – פריצה במציאות דורשת סט של כישורים וידע שלוקח כמות מכובדת של זמן לפתח, והתהליך עצמו יכול להיות מאוד מכני ומשעמם (וגם כשהוא דורש יצירתיות – זו יצירתיות שאפשרית בזכות הידע הנרחב שיש לפורץ).

    הסיבה שזה זעזע אותי כל כך היא שזה מזכיר לי מאוד את הטיעונים על הקשר בין אלימות במשחקי מחשב לאלימות "בעולם האמיתי", שמסתמכים בדרך כלל על הדמיון בין החוויות הללו. ואני מניח שאתה כבר יכול לנחש ממה שאני כותב כאן מה דעתי על הטיעונים הללו.

    ואם אתה כבר רוצה משחקים שבאמת מזכירים באיזושהי צורה את מה שהם מנסים לדמות, יש לך המוני ז'אנרים שבהם זה בולט יותר – בין אם מדובר במשחקים שמלכתחילה מתיימרים להיות משחקי סימולציה (סימולטורי טיסה ונהיגה למיניהם), חלק מצומצם למדי של משחקי הניהול, ומשחקי מוסיקה מהדור החדש יותר (תופים/קלידים/גיטרת Pro ב- Rock Band).

    • איתמר הגיב:

      עידן, בפרק שאלתי את השאלה האם יכול להיות שמשחקים מעודדים האקינג. אני לא חושב שעניתי תשובה חד משמעית לאף כוון בפרק, אם כי יכול להיות שהעריכה גרמה לזה להשמע שאני חושב שכן. בעיקר ניסיתי להיות פרקליטו של השטן, כי שלילה על הסף משותפת של רן ושלי לא הייתה משאירה מקום לדיון.
      ההתעקשות שלי מול רן נבעה בעיקר שאני חושב שהמרחק בין המשחק למציאות בימ"ר גדול בסדרי גודל מאשר במשחק פריצה, ואני עדיין מחזיק בדיעה הזו. העובדה שצריך ידע מקדים רחב לא משנה כלום, כי גם בכדי לשחק היטב במדמה טיסה מתוחכם צריך ידע מקדים. בכל מקרה, גם אם כן הייתי חושב שזה מעודד (ואני לא), זה לא בגלל ההדמיה המדויקת: ההדמיה יכולה לגרום למשהו (נהיגה, ירי, פריצה למחשבים) להיות יותר דומה למציאות, אבל לכשלעצמה היא לא מעודדת (או גורמת התנגדות ל) כלום- זה כבר תלוי בתגובה של כל אדם לפרטים המדומים: מי שעושה לו רע לראות איברים מתרסקים יידחה על ידי הדמייה מדויקת של קרב ומי שאוהב ריח של דלק יימשך להדמיה מדויקת של להיות מוסכניק (בהינתן כונני ריח מפותחים שכל הזמן מבטיחים לנו).
      אני מקבל את הנקודה שלך שיש סוגות בהן הדמיון גדול יותר- אני חושב שמשחקי המוסיקה זו דוגמה מצוינת, ואני מכיר לפחות אדם אחד שהחליט שהוא רוצה ללמוד לנגן בגיטרה אחרי ששיחק לרוב בגיטר הירו, אז הנה לך 🙂

  2. בדיקה הגיב:

    אני מסכים עם איתמר, ההבדל בין לשחק בימ"ר לדוגמה לבין המציאות הוא בלתי נתפס, עם כל הכבוד לאנשים שפורצים

    • אני לא אמרתי אחרת. אני אמרתי שגם הקשר בין האקינג במשחק לבין המציאות הוא בלתי נתפס. עם כל הכבוד לאנשים שיורים בדברים.

להשאיר תגובה

