ביקורת: כימיית חלל

כור טיפוסי במשחק

נתחיל מהסוף: לרוב אני אוהב משחקי חידות. מהנדסים, ככלל, הם עם שאוהב לפתור בעיות-  אחרת הם לא היו נהיים מהנדסים, אלא עורכי דין, שמאים או רועי כבשים. עם זאת, "כימיית חלל", או בשמו הלועזי SpaceChem, כל כך דומה בעקרונות הבעיות שהוא מציג ובכלים שהוא נותן לך לפתור אותן לדברים אתם אני ממתעסק בחיי היום-יום האפורים שלי, שלאחר שנתקעתי בשלב מסוים זמן לא מעט, פשוט החלטתי שזה כמו ללכת לעבודה…ואם לא משלמים לי על זה- ולא, לא משלמים לי על כתיבה במשחקיה, למי ששאל את עצמו, לפחות עד שאני אעבור ליקום מקביל בו הדת השלטת היא לודולוגיה- אז מדוע להוציא על זה את זמני היקר?

התשובה היא הבזקים של גאונות. לא של המשחק, אלא שלי. לאחר כל היתקעות מול קיר מטפורי בלתי פתיר, היה לי איזה ניצוץ שהוביל לפתרון וגרם לי להרגיש כמו איינשטיין חסר שפם ובעל תלתלים. המשחק האחרון מבית Zachtronics Industries – תעשייה של איש אחד שמקפיד לייצר משחקים "הנדסיים"- הוא משחק חידה עשוי בקפידה. יש שלבים הבונים את האתגר בהדרגה ומכניסים סיבוכים מתגברים, ישנם עקרונות כימיים-למחצה אשר אולי אפילו ילמדו את השחקנים משהו, יש סיפור רקע, המוצג אמנם בטקסט, אך הכולל מסתורין מעניין והכל פשוט למראה אך עשוי היטב- "מהונדס", אפשר לומר.

ניתן לראות סטטיסטיקות שלכם מול שאר העולם

דוגמא להסבר על רכיב חדש

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במשחק זה מגלם השחקן דמות של מהנדס כימיה צעיר בעתיד הרחוק, המסיים את לימודיו והולך לעבוד בחברת כימיה גלקטית. כמו כל חברה גלקטית טובה, גם בספייס-כם יש תקלות חמורות, ניסיונות טיוח ותחקירים של אילנה דיין. טוב, אולי את האחרון המצאתי.  השכבה הראשונה של המשחק היא זו שבתוך "כורים" (reactors). באלה ניתן לתכנת שתי זרועות רובוטיות, אדומה וכחולה, במספר מצומצם של פקודות (לתפוס, לעזוב, לנוע לכוון מסוים, לסובב, להמתין,  לקשור, להכניס חומר או להוציאו) לקחת יסוד כימי או שניים ולהרכיב מהם (בעזרת פקודות הקשירה) תרכובת רצויה. התרכובות יכולות להיות פשוטות – החל מחיבור פשוט של נתרן וכלור לכדי מלח (NaCl) ועד שרשראות פחמימנים מסובכות אותן נדרשים לפרק, למיין ולהוציא החוצה. המגבלות על הפפקודות הקיימות, מספר הזרועות והסנכרון ביניהן מקשים על הפתרון.

השכבה השנייה היא בעיות "גדולות" יותר, בהן נדרשים לקחת כמה כורים שאת פעולת כל אחד נדרש לתכנן ולחבק אותם אחד לשני בדרך שתיתן את התוצאה הרצויה, כמו בתמונה למטה. לא רק שיש כמה כורים לתכנן, אלא גם שחיבורם יחד יוצר כל מיני בעיות לא צפויות, כגון "הרעבת" כורים במורד השרשרת, כפי שיודע כל מי שניסה לבצע אינטגרציית מערכות. מעבר לכך יש גם כימיקלים שצריך להיפטר מהם, אקראיות בכמויות כימיקלים בכניסות, חיישנים ולייזרי היתוך שהופכים יסוד אחד ליסוד אחר

שמח במטבח שלנו

קחו את האלמנטים האלה, ערבבו אותם במינונים שונים, פזרו אותם על פני מעל 50 שלבים וקיבלתם מתכון למשחק חידה לא רע בכלל. הוסיפו לזה משימות מיוחדות כגון פיצוץ רובוטים שיצאו מכלל שליטה או תמנוני ענק ואת הסיפור הציני וקיבלתם משחק חידה מצוין, שיביא אתכם שוב ושוב לסף תסכול- ואז מעבר לו, אל הנירוונה השמורה לאנשים שהצליחו להבין מה היא השטות שתקעה אותם במשך שעה וגרמה להתנגשויות, התפוצצויות או תקלות מעצבנות אחרות. אין ספק שזה משחק מעודד חשיבה. הוא גם מעודד תחרות, כי בכל שלב הסטטיסטיקות שלכם – כמו כמה זמן לקח לפתרון שלכם לסיים, בכמה כורים השתמשתם ובכמה רכיבים פנימיים – מושוות מול כל השחקנים האחרים. אני, למשל, משתמש ביותר מדי רכיבים ובהמון זמן.

לסיכום, אם משחקי חידה עושים לכם את ואו שאתם מהנדסים, "כימית חלל" הוא משחק מוצלח. אתם מוזמנים לרכוש אותו תמורת 15$ דרך סטים או גיימרז-גייט או דרך אתר המשחק

מודעות פרסומת
עם התגית: , , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: