לשחק עם אב"א: פלוגה של גיבורים

מלחמה היא גיהינום, ככה לפחות אומרים אנשים שהיו שם. הרבה משחקים עוסקים במלחמה (ראו פרק 39 של המשחקייה)  אבל מיעוטם מצליחים להמחיש מה זה. גם בין אלה שמצליחים, הרוב המוחץ הוא של משחקי ירי מגוף ראשון, בהם התחושה ש"אתה בפנים" מגבירה את הסיכוי להרגיש כחלק מהקרבות הניטשים. אבל יש משחק אסטרטגיה אחד שמצליח כן להעביר את ההרגשה הזו, והוא Company of Heroes.

ליחצו על כל להגדלה

"פלוגה של גיבורים", או CoH, שחולק ראשי  תיבות עם "עיר הגיבורים", הוא משחק אב"א המתרחש בזמן מלחמת העולם הזנייה והיחיד בו שיחקתי שמציג אותה בצורה כה מעוררת (בעתיד הקרוב אשחק ב- Men of War ואז נשווה). למרות שזה משחק שיצא ב-2006, אני חושב שברמה הגרפית הוא נראה מצוין גם היום, ורמת הפרטים שבו מדהימה. חלק מכך ניתן לראות בצילומי המסך, אבל בנוסף לרמת בזום המדהימה, אתה ניתן לראות מה עושה כל החייל, גם האנימציות מצוינות ומרתק לראות חוליית חיילים שמרביצה פזצט"א כשמתחילים לירות עליה, או איך חייל זורק רימון, או מחליף מחסנית. גם לבניינים, כלי הרכב ושאר הסביבה יש המון פרטים: רוב הבניינים ניתנים לאכלוס וגם להריסה (לצערם של המאכלסים), שלדים של טנקים מושמדים נשארים בשדה הקרב ובורות שנפערים באדמה עקב הפצצות יכולים לשמש מחסה לחיילים באזור.

מה שנשאר מעיר

 

 

 

נקודה חזקה נוספת באווירה היא הצלילים. בפיצוים, רעשי המנועים וקולות (וזעקות) החיילים אכן מעוררים הרגשה של מלחמה, כאשר בעוד ערפל הקרב יכול להסתיר יחידת אויב מעיני השחקן, במידה ותבחרו יחידה בטווח שמיעה מאויב, תוכלו גם אתם לשמוע את הצרצור המפחיד של זחלי הטנקים שעדיין אינכם רואים. העובדה כי רוב היחידות יכולות לאסוף כלי נשק מיחידות שנהרגו וכך להפוך יחידת רגלים פשוטה לחוליית מרגמה, למשל, או לצייד אותה בבזוקה רק תומכת באמינות תמונת המלחמה. טקטיקות כמו רתק ואיגוף, הסתערות והנחת מוקשים עובדות כמצופה ומחזקות את תחושת המקום והזמן.

גשם- מתאים לבסיס בריטי

 

 

המכניקה העיקרית של המשחק היא זו של שטחי שליטה. המפות מחולקות לחלקים כאשר לכל אחד מהם נקודת שליטה, כאשר השתלטות עליה (הדורשת את תשומת ליבם של כמה חיילים לכמה שניות) מספקת אחד מהמשאבים במשחק- כוח אדם, חימוש או דלק. המשחק מרובה המשתתפים בנוי כולו על השתלטות על מפות, מכניקה שעוזרת למנוע "צבִּיות" – כי צריך להתקיף כדי לקבל משאבים נוספים. משימות אחרות הנן מבוססות זמן או בכלות מטרות אחרות.

הפיצוצים יפים

 

 

 

 

מכיוון שהאווירה במשחק כל כך מוצלחת, רגעיו החלשים ביותר הם אלה אשר חורגים מסימולציה לכיוון משחקי- כמו הפעם בה סיימתי משימה בהצלחה על אף שנותרו לי שני חיילים בריטים בלבד בעיר עליה הגנתי, מול כוח גדול של טנקים וחיילים גרמנים, רק מפני ששעון החול של המשימה אזל. באותה משימה  תוסכלתי על ידי חוסר יכולת לבנות יחידות נוספות, כי על אף שהיו לי כל המשאבים הנדרשים (המטפטפים בקצב קבוע הנקבע לפי השטחים בהם שולטים), תקרת כמות היחידות עצרה אותי ולא יכולתי למכור, לפרק או לבטל עמדת תותח נייחת שבניתי קודם לכן אבל נשארה מחוץ לטווח כשהקרב התקדם.

מפת הניהול

 

המשחק המקורי, ש יצא ב- 2006, כלל מערכה בת 15 משימות בצד האמריקאי של המלחמה, המתחילה בפלישה לנורמנדי ומסתיימת קרוב לתום המלחמה. בין המשימות ישנם קטעי קישור מצויני, חלקם במנוע המשחק (אתם מכירים משחקי אסטרטגיה אחרים שעשו את זה קודם?) וחלקם בציורים סטטים, המלווים קריינות מצלחת ולעתים נוגעת ללב. אפשר לשחק את האמריקאים או הגרמנים במשחק מרובה המשתתפים. כיום קל וזול להשיג את הגרסה הכוללת את שתי ההרחבות. Opposing Fronts יצאה ב- 2007 וכוללת שתי מערכות- אחת בת 9 משימות לצבא הבריטי עם יחידותיו ההגנתיות ומפקדות ניידות ואחת בת שמונה משימות לחייל השריון הגרמני, מבוסס כלי הרכב והכולל אפשרויות שדרוג ליחידות. בשנת 2009 יצאה Tales of Valor, הכוללת שלוש מיני-מערכות אמריקאית ושתי גרמניות, אך הפעם ללא בניית בסיסים, כאשר אחת מהן היא משחק כצוות של טנק בודד. אין ספק שיש כאן מגוון רחב של חוויות משחק ואם תחברו ל-41 המשימות שציינתי גם ארבע רמות קושי, משחק מרובה משתתפים בארבעה טעמים שונים ואם ארבעה צבאות שונים (אמריקאי, בריטי ושניים גרמנים) ופתיחה של כלי רכב נוספים בהשלמת משימות, תקבלו חבילה עבת כרס ומלאה שעות משחק.

בחירה ביכולות מיוחדות

כך זה נראה מלעלה

וכך זה בשטח

בום!

 

 

 

 

 

 

 

מעניין גם לספר שבכל משימה ישנה מטרת בונוס המקשה על הביצוע, שהצלחה בה מזכה במדליה (כלומר, הישג). למשל, במשימת כיבוש גבעה 112, ההישג ניתן על כיבוש בפחות מ-50 דקות. במשימה אחרת, ההישג ניתן אם לא היו אבדות של טנקים ומשימה שלישית דורשת הצלה של יחידת צנחנים שבויה.

לסיכום, "פלוגה של גיבורים" הוא משחק אב"א מצוין, בעל תוכן רב ביותר, גרפיקה טובה, אווירה מדהימה המכניסה אתכם ללחץ או לאופוריה במקומות הנכונים (אין כמו חייל ששרד את מות כל חבריו שמצליח להשמיד את טנק האויב עם מטען דביק שנזרק היטב ברגע האחרון, או הפצצה אווירית כבדה כנגד שיירה מאיימת) ומאות אנשים קטנים שרוצים להרוג אחד את השני, בשילוב סיפורים של יחידות אמתיות מהמלחמה האמתית. מומלץ בחום. אחרי המשחק הזה המשיכה Relic ליצור את משחקי Dawn of War, שגם עליהם נדבר בעתיד, ולפני זמן לא רב הם הפסיקו לדבר על Company of Heroes Online שהיה אמור לתת חוויה מקוונת מתמשכת, עם שדרוג כוחות לאורך זמן ומיקרו-טרנזאקציות. מה יהיה בעתיד? אף אחד לא יודע.

אם אתם רוצים לקנות את המשחק זה מסובך, כי המחירים מאוד מוזרים: ב"קיטור" חבילת הזהב (שכולת המקור וההרחבה הראשונה) תעלה 30$, בדיוק עמו לקנות אותם בנפרד, וההרחבה השנייה (שלא דורשת את המקור, אגב) בעוד 30$. מה שיותר כדאי זה לקנות ב "שער המשחקנים": אמנם החבילה השלמה תעלה לכם כ-60$  אבל לקנות אותם בנפרד יעלה לכם רק 45$ (מוזר, כבר אמרתי?). אתם גם יכולים לחכות, ובטח המחיר ירד לחצי בחגים.

ירידה לפרטים

גרמנים עליך, שמשון!

 

מודעות פרסומת
עם התגית: , , , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: