המשחקיקון: פוסט מורטם

אנשים במשחקיקון!

למי ששכח, חגגנו את המשחקיקון בשבוע שעבר. האמת שבתור אירוע שנועד לציין 100 פרקים למשחקיה לא כל כך ציינתי 100 פרקים למשחקיה (מלבד במשפט אחד אי שם באמצע), אבל היה נחמד. אמנם לא הספקתי לשחק שום דבר, אבל ראיתי אנשים נהנים, משחקים שוחקו, פרסים חולקו וכו'. בחלוף שבוע הגיע הזמן לחשוב על מסקנות ולהרהר בעשיית אירוע נוסף שכזה.

משוב

כמו רוב הדברים שאני עושה במשחקיה, המשוב שקיבלתי היה מצומצם ביותר. רק כמה אנשים אמרו לי משהו, וברוב המקרים זה היה רק "היה כיף" או "היה נחמד" או "איפה מצאתם את המקום הזה?". המשוב הרציני היחיד שקיבלתי היה מאורי ליפשיץ (תודה, אורי!), אז אני אשתמש בדבריו כקרש קפיצה ל"פוסט מורטם" הזה (למי שלא יודע, "פוסט מורטם" זה לטינית ל"לאחר המוות" ומשתמשים בביטוי לסיכום והפקת מסקנות מפרויקטי פיתוח שהסתיימו בשלל תעשיות, כולל תעשיית המשחקים). אז הנה מה שהיה לאורי לומר:

* מקום עם שירותים ישפר מאוד את המקום (כי יהיו בו שירותים).
מוסכם. המקום היה מוצלח מאוד לכמות האנשים שהגיעה ואפילו קיבלנו אותו בחינם. עם זאת, זו גלריה עסוקה ואיני חושב שנשתמש בו שוב. כל מקום אחר יעלה לנו כסף, כמובן.
* נישנושים קלים יכול להיות משהו מוצלח (הפיצות היו יותר ממספיק אבל לא היה שום דבר ברמת ביניים בין כלום לפיצה).
אני חשבתי שהפיצה זה שלאגר, אבל אני רואה למה הוא מתכוון. בכל מקרה פיצה זה יקר (ראו למטה) וזה לא יקרה שוב בלי מחירי כניסה גבוהים בהרבה. פיצוחים, חטיפים וכדומה זו אפשרות, אבל אשמח לשמוע עוד דעות.
* הייתה בעיה (לדעתי) עם הספיד-גיימינג כי היו משחקים שאפשר להסביר ולהתנסות בעשר דקות (כמו Dominion שגיליתי שהוא מגניב) ויש משחקים שאי אפשר ממש להבין מה קורה בעשר דקות בלבד (כמו Battletech) ויש משחקים שאפשר ככה ואפשר ככה (The Adventurers). אני חושב ששווה להעלות את זמן הסבב לרבע שעה במקום עשר דקות.
הממם…גם ככה לא עמדנו כל כך בזמנים, והארכת הסבבים לא תפתור את זה, לדעתי. סבבים ארוכים יותר יגרמו לפחות משחקים לאדם אבל המטרה של החלק הזה היא לתת לכל אחד טעימה ממשחק כדי שיוכל לרצות לשחק אותו אח"כ. בכל מקרה אני חושב שצריך לחשוב היטב על המשחקים בחלק זה מראש, לוודא שיש גיוון ושההדגמות לא מבוזבזות על יותר מדי הסברים אלא על להראות איך זה לשחק. אני אשמח מאוד אם עוד מהאנשים שטעמו מהמשחקים יגידו מה דעתם על החוויה שעברו.
* בסופו של דבר היה שילוב מאוד מוצלח ומאוזן בין משחקי לוח, משחקי תפקידים ומשחקי קונסולות. שווה לשמור על האיזון הזה.
יאיי, תודה, אנחנו בהחלט נשתדל.
* הפרסים היו מצוינים. לא הייתי מחלק את העטים ככה כי זה נראה לי פרס קצת קטן בשביל להקריא מול כולם. אולי לתת אותם למי שמנצח בסבב ספציפי של משחק ? כלומר בסבב האחרון לעשות חלק מהמשחקים תחרותיים.
האמת שקצת הגזמתי עם הפרסים. דברים שווים ביותר חולקו לאנשים רק כי הם טרחו והגיעו (וחלקם אפילו לא נשארו להגרלה). אני מסכים שלתת באותה הגרלה תחתית לכוס ומשחק XBOX זה לא מידתי. אני אשקול אם לעשות הגרלה בכלל בעתיד או רק להעניק פרסים על דברים מסוימים.
* בכלל יכול להיות מעניין לסגור את הערב עם סבב תחרותי.
במקור היה אמור להיות טורניר "קטאן" במשחקיקון, אך הוא בוטל כי זה דורש כמה סבבים והמון שעות (לפחות 4, רצוי 8). לא רציתי שזה יתפוס את רוב המשקל באירוע. סבב תחרותי דורש שהרבה אנשים ירצו לשחק אותו משחק ולכן דורש הרשמה רצינית מראש, שלא לדבר על פרסים – מה שדורש גביית כניסה לטורניר. מכיוון שכרגע אני רוצה להתמקד בחוויה כיפית למירב האנשים אני שם את הרעיון הזה בצד, אבל אולי נחזור אליו בעתיד- זה תלוי בכם.
* אולי אני פספסתי אבל היה חסר לי בסוףתחילת אירוע ההגרלות איזה סבב תודות קטן לאנשים שעזרו לך לארגן.
נתתי קצת תודות בנאום הפתיחה שלי ומה שחסר שם הושלם בפוסט הסיכום של האירוע, גם בעקבות ההערה של אורי. הייתי קצת טרוד ומבולגן באותו ערב…

אז תודה לאורי.

הנה אורי והשחקנים שלו

סיכום כלכלי

המשחקיקון הכניס 800 שקלים. בחישוב מהיר זה אומר ש-40 איש נרשמו ושילמו. המקום, הריהוט, הפרסים, המשחקים והקונסולות כולם נתרמו לאירוע על ידי תורמים שונים כך שהם לא עלו דבר. הפיצות עלו כ- 500 ש"ח (בלבד) בעיקר בעזרת תלושים שמצאנו במקרה ל 50% הנחה בדומינו'ס, השתייה והעזרים עוד כ- 100. כלומר עקרונית האירוע היה רווחי בכ- 200 ש"ח. מעשית היינו צריכים להיות בהפסד אם לא התלושים הנ"ל. בכל מקרה, אם רוצים לעשות אירוע נוסף המבנה הכלכלי צריך להיות שונה לחלוטין: או לבטל את האוכל (באמת, כמה אירועים וכנסים בהם הייתם כוללים אוכל ושתייה על חשבון הבית?) או לצמצם אותו (אולי חטיפים ב- 200 שקל במקום פיצות ב- 500?), או להעלות את מחיר הכניסה משמעותית (אולי להכפיל, לשלש?) או גם וגם. בנוסף, לאירוע הבא נצטרך כנראה לשכור מקום (כמה מאות שקלים), לשכור ריהוט (שולחנות משחק וכיסאות, בעיקר) וכנראה גם לרכוש פרסים.

אז בואו נפשיל שרוולים ונעשה קצת מתמטיקה: בואו נניח חטיפים + שתייה ב- 300 שקל, שכירת מקום באותו סדר גודל בכ- 500 שקל, שכירת ריהוט בכ- 300 שקל.אלה מספרים מנוחשים-למחצה, אז אם יש לכם מספרים מדויקים יותר, אשמח לשמוע. נגיד עוד 300 ש"ח לפרסים (כי המלאי שהיה אצלי נגמר) ו- 100 להוצאות בלתי צפויות וקיבלנו 1500 שקל. אם נרצה קצת רווח להצדיק את שעות העבודה על אירוע כזה, הסכום מגיע ל- 2000 מצלצלים. בהנחה שנשאיר את מספר המשתתפים ב-40, רואים שנצטרך להגדיל את מחיר הכניסה ל-50 כשנוריד את איכות המזון. זה רק מראה לנו שמי שבא למשחקיקון הראשון קיבל תמורה מטורפת למחיר הכניסה. האם הייתם מוכנים לשלם 50 שקל תמורת ערב כזה? אני, אישית, חושב שזה בהחלט שווה מחיר כרטיס לסרט ושתיה, אבל תגידו לי אתם. כל זאת, כמובן, תחת ההנחה שנצליח למצוא מישהו שישאיל לנו קונסולות, טלוויזיות ומשחקים בחינם(!) אחרת זה יעלה יותר.

לחלופין, צריך יותר אנשים – אם נצליח להביא 60 איש, אז המחיר יורד ל-34 שקלים לאדם. השאלה האם זה מספר ריאלי? את המשחקיקון פרסמתי בכל מקום שיכולתי, חברים הזמינו חברים, פייסבוק וטוויטר עדכנו וטוויטטו גם ממני, גם מזיו, גם ממדרשת בית ברל וזה היה אירוע זול ביותר ועדיין הגיעו רק 40. מה הסיכויים של המשחקיקון 2 להצליח יותר? אני לא יודע.

זיו משחק GT5

משחקים והרשמה

אחד החלקים החשובים באירוע מסוג זה, אם לא החשוב ביותר, הוא המשחקים. בהכנה למשחקיקון נדרשתי למצוא גם משחקים שישוחקו וגם אנשים שידגימו ויריצו אותם. רוב המשחקים שראיתם באירוע היו מאוסף המשחקים הפרטי שלי. רוב האנשים שהריצו משחקים (מלבד איתמר הספונטני ואיתי המתוכנן) היו חברים שלי שבעזרת איומים, תחנונים ותמונות מרשיעות שוכנעו להריץ משחקים. מה נעשה בפעם הבאה, כשכבר החזרתי להם את התמונות?

בנוסף, אני מחשיב את ההרשמה לאירוע ככישלון צנוע. עד ערב האירוע נרשמו דרך הטופס באתר כ- 16 איש בלבד.  עד יום לפני האירוע לא ידעתי לומר אם יש או אין מספיק אנשים כדי להריץ את משחקי התפקידים שהוכרזו ואת משחקי המיניאטורות (התשובות בסוף היו "יש ו-"אין"). מה זה אומר? שאי אפשר לארגן עוד ערב כזה בלי לשפר את ההרשמה. אני לא בטוח אם זה דורש טופס הרשמה יותר מוצלח (שבו אני לא אשכח לשאול את הנרשמים לשמם, למשל), יותר זמן להרשמה (לא שבוע וחצי כמו הפעם), או משהו אחר- אבל זה מחויב. אולי לחייב אנשים לשלם במעמד ההרשמה כך שהם יגיעו בטוח? אולי תשלום חלקי? זה דורש כבר עניינים כמו חברת סליקה ופרוצדורות אחרות, כפי שלמדתי בדיונים של העמותה למשחקי תפקידים.

בקיצור, זה לא יהיה פשוט. עם זאת, אני מוכן לנסות שוב אם אתם רוצים. אם תגיבו, תציעו לעזור, תתנו רעיונות, תתרמו קצת זמן, משחק, מקום או אפילו סתם תביעו נכונות להגיע – אז יקרום "המשחקיקון – הדור הבא" עור וגידים. אם לא נשמע מכם (כמו השתיקה הרועמת שמצאתי כששאלתי אתכם מה אתם רוצים) אני אפילו לא אוכל לקבוע שעה ויום (עדיף סופ"ש? עדיף מוקדם? אסור בשעה אי זוגית?) והמשחקיקון הראשון יישאר גם האחרון.

עם התגית: , , ,
פורסם ב-אישי
6 תגובות ב“המשחקיקון: פוסט מורטם
  1. mirnkaya הגיב:

    מאד אהבתי את המשחקיקון ואשמח לערב נוסף. לדעתי כדאי להשאיר את עלויות הכניסה נמוכות ככל האפשר גם במחיר ויתור על הכיבוד והפרסים – אפשר להסתפק בקנקני מים קרים/מיץ ממותק.. לדעתי יש אנשים רבים שההבדל בין 20 ל-50 לאדם יכול לעשות להם הבדל בין להגיע ללא. אולי 30-35 ש"ח זאת פשרה סבירה.

    משוב שלי:
    נקודות לשיפור – שירותים, תכנים מובנים (הייתי שמחה שהאירוע ישלב גם נניח הרצאה/הסבר קצר נוסף לספיד-גיימינג ולסבבים)
    נקודות לשימור – מגוון המשחקים והפעילויות המוצעות, ספיד-גיימינג (אני כן חושבת שרבע שעה* 4 עדיף מעשר דקות * ?), מחיר, שעה (למרות שפעם הבאה – אם האירוע ליד הסנטר נא להתחיל אחרי שש וחצי משיקולי חניון)

    תרומה התנדבותית:
    אני מוכנה להביא שוב קונסולת רטרו (מי רוצה לשחק את סופר מריו המקורי או את מטרויד המקוריים? הם משחקים מעולים דרך אגב…) ואשמח להשתתף במשחקי קלפים/לוח/תפקידים וכן להשתתף בתכנון התכנים. אני יכולה להביא גם מנצ'קין (אנגלית), chez geek ואולי עוד איזה משחק אם אמצא…

  2. De-Panther הגיב:

    היה כיף.

    קצת משוב:
    הרשמה ופרסום – פתחת ארוע בפייסבוק, אבל לא דאגת לעדכן את המשתתפים בו.
    כשבגיימאיז עושים ארוע, דואגים להזכיר שהוא מתקיים כמה ימים לפני.
    לא שלחת הודעה לנרשמים, לי זה היה חשוב אז איכשהו זכרתי. אני בטוח שאחרים לא.

    אל תסבך אנשים בהרשמה, גם מי שאומר שהוא נרשם לא בהכרח יבוא.
    בגיימאיז לוקחים בחשבון – 75% מאלו שעשו אטנדינג, בין 25%-50% מאלו שעשו מייבי. זה בערך המספר שלוקחים בחשבון.

    אלא אם ההרשמה שלך היא גם לאנשים שלא בפייסבוק, ואז אין לי מושג איך להתמודד עם זה:)

    מיקום – פאב.
    לא שמתי לב כמה ילדים קטנים היו, אבל אם היו הם כנראה לא היו הרבה.
    יש פאבים שאני בטוח שישמחו לארח דבר כזה, זה יכול להביא להם לקוחות בימים ריקים.
    פאב זו סתם הצעה, אפשר בטח למצוא מקומות אחרים.

    אוכל – אם בפאב או מסעדה כלשהי, פתרת את הבעיה.
    פיצות זה באמת לא חובה ויקר. למרות שאם לוקחים תשלום, הייתי מצפה שיהיה משהו שיצדיק את זה, ואוכל מצדיק את זה.
    מה לגבי למצוא חסויות?
    זה מה שעושים בארועים אחרים.

    זמן.
    אמצע שבוע לרוב הוא בעייתי לאנשים.
    אבל כל יום יכול להיות בעייתי לאנשים אחרים… פשוט כדאי להזכיר את התאריך של האירוע שוב ושוב, כדי שאנשים יזכרו ויפנו זמן.

    משחקים:
    אהבתי – משחקי קונסולה. והאטרי היה פיסת נוסטלגיה חיובית.
    לא אהבתי – סבב משחקים כפוי.
    אני מבין את החשיבות של סבב כזה, אבל אל תכריחו את כולם.

    בנוסף, הבעייתיות שלו היא לא רק במשחקים, אלא גם בצורת ההסברה:
    כשיש לך 10 דקות, אתה לא יכול להסביר במשך 5 דקות את המשחק – אתה צריך לזרוק את השחקן למים.
    רוב האנשים פשוט שיעממו אותי 5 דקות בהסברים שלא אמרו לי כלום, ובסופו של דבר שאלתי במהלך המשחק את הדברים שהם הסבירו.
    מצד שני, אחר כך יצא לי לשחק במשחק שהיה חדש לי ולעוד כמה אנשים, והם שהיו מבוגרים ממני קלטו מהר את החוקים מההסברים הארוכים, והסבירו לי אותם תוך כדי משחק.
    ובכלזאת, אם אתה רוצה טעימה מהמשחק, אז תן לאנשים לשחק – גם אם הם לא ממש קלטו את החוקים. הם יבינו תוך כדי.

    ברור לי שחלק מההצעות האלה מסבכות את הארגון, אבל אם אתה רוצה שהרבה אנשים יבואו – צריך לעבוד.

    ושוב, היה כיף.
    אני בהחלט רוצה עוד פעם.

    • איתמר הגיב:

      תודה על המשוב, אורן.
      לגבי המיקום, החיסרון בפאב או מסעדה שבד"כ הם דורשים מינימום הזמנה מאדם כדי להעמיד חדר או משהו כזה לרשותך. מעבר לזה, אני לא בטוח כמה אנשים ירגישו בנוח לשחק לפני כל מיני זרים שתויים למחצה. מקומות כאלה הם גם בד"כ חשוכים ורועשים מלכתחילה, מה שמפריע לשחק כל מה שאינו משחק וידאו רועש, שלא לדבר על זה שאני לא רואה סיבה מספיק טובה למנוע ממשחקנים בני פחות מ- 18 להשתתף. לא שידוע לי שהיו כאלה במשחקיקון הראשון, אז אם אתם שם, ספרו לנו.

      לגבי ההרשמה, לא הבנתי. א- כן, הייתה הרשמה מחוץ לפייסבוק, שם אנשים היו צריכים לסמן את המשחקים בהם הם מעוניינים (אני לא חושב שניתן לעשות את זה בתוך פייסבוק) ויש גם אנשים שלא מחוברים לאתר הזה. ב- כתבתי תזכורת על הקיר של האירוע. זה לא שולח הודעה לכל מי שנרשם?

      לגבי סבב המשחקים, לפעם הבאה נצטרך לעשות את זה יותר טוב. הכוונה בהחלט הייתה לעשות כמו שאתה אומר- נטו משחק, כמעט בלי הסברים מקדימים, אבל כנראה שזה לא קרה ונעשה תדריך למדריכים. אני מצטער אם הכרחתי אנשים לעשות דברים נגד רצונם.

      לגבי ההערה שלך "אם לוקחים תשלום, הייתי מצפה שיהיה משהו שיצדיק את זה", זה אומר שאתה לא חושב שעצם קיום ערב שכזה, גם אם הוא לא כולל אוכל או פרסים, זה משהו שמצדיק תשלום כלשהו? כי אם אנשים חושבים ככה, אז אין מי שישלם על המקום, הארגון והריהוט ואז לא יקרה שוב ערב כזה. חסויות זה יפה תיאורטית אבל קשה למצוא אנשים שירצו לעשות זאת עבור אירועים קטנים כמו המשחקיקון והחבר'ה של בנדא הגיעו בעזרת קשרים של זיו.

      • De-Panther הגיב:

        לגבי פאבמסעדה, אם מחפשים אפשר למצוא. הגמל יכול להתאים לזה, אבל ממה שאני יודע הם דורשים מינימום לאדם. אני מניח שיש מקומות שלא ידרשו.(כשאירגנתי מפגש פורום לפני יותר משנה מצאתי פאב שלא דרש תשלום מינימום, אבל דברים משתנים כל הזמן, פשוט צריך לחפש ולבדוק)

        בפייסבוק אתה לא יכול לעשות את השאלון הזה, אבל אני לא חושב שסינון המשחקים כל כך נחוץ – אני בתור מישהו שלא הכיר את רוב המשחקים שם, לא הייתי מסוגל לסנן.
        אתה יכול ליצור ארוע בפייסבוק כדי להעריך את כמות האנשים שיבואו, ובנפרד לערוך סקר. מספר הנרשמים לרוב לא יהיה אותו המספר של מי שבא בכל מקרה.
        לכתוב הודעה בקיר הארוע לא מציג לכולם:
        א. זה יציג רק למספר קטן(אם בכלל) של אנשים את ההודעה על הקיר שלהם.
        ב. גם זה בתנאי שהם יסתכלו על זה בזמן שהם מחוברים.

        הכי טוב זה לשלוח הודעה. בתור מארגן של ארוע בפייסבוק, אתה יכול לשלוח הודעה לקבוצות שונות של אנשים(מי שעשה אטנדינג, מי שעשה מייבי, מי שסימן שלא מגיע, כולם, וכו')

        די רציתי לשחק בקינקט, אבל אחר כך היה לי מספיק זמן, אז בקטנה:)

        סתם כדי לבוא ולשחק במשחקים, לא, זה לא שווה מבחינתי כסף. אני יכול לארגן דבר כזה עם חברים, ואז הכסף היחיד שאני משלם זה על אוכלשתיה שאני מביא. אבל על הזכות לשחק במשחקים במקום כזה, לא נראה לי.
        כן, קשה למצוא חסויות לדברים כאלה, אבל כבר מצאת אחת, אז זה מראה לך שאפשר.
        תחשוב מה אתה רוצה להשיג בארוע כזה, ולפי זה תוכל לחשוב על מקום וחסויות.
        לדעתי הארוע הזה היה טוב. לא היה משעמם, היו מספיק משחקים לכמות האנשים, היה כיף והיה אוכל.

      • איתמר הגיב:

        אורן, לגבי ההרשמה יש משחקים שאני צריך לדעת מראש שאנשים נרשמו אליהם, כמו משחקי התפקידים שהורצו. ממש לא מספיק לי לדעת ש"אנשים יבואו". תוסיף את זה לעובדה שלא כולם חיים בפייסבוק ותקבל מדוע הייתי צריך את הטופס באתר.
        לגבי הודעה לרשומים בפייסבוק- לימדת אותי משהו חדש.

        אם לבוא לערב משחקים מאורגן בו אתה יכול לראות ולנסות דברים שאין לך בבית עם אנשים חדשים באווירה טובה לא שווה לך כסף, ואם זו הגישה של מרבית האנשים, אז לא יהיה עוד משחקיקון. המאמץ והזמן שלוקח לארגן דבר כזה אינם טריוויאלים ואני לא מתכוון לעשות אותם ללא תמורה. כמו שאתה אומר, גם לי יש חברים שאני יכול לקרוא להם ולשחק משהו בבית.

כתיבת תגובה

