פרק 102: המין היפה

האם כך גברים מדמיינים משחקניות?

נשים ומשחקים, מה הקשר?

האם יש משחקניות? כמה? ואיפה הן מתחבאות? האם יש משחקים שמתאימים יותר לנשים או שזאת סקסיסטיות ומה ההבדל בעניין זה בין משחקי וידאו למשחקי לוח ותפקידים? על שאלות כאלה ועוד אספנו שלוש משחקניות אדיבות ונחמדות ועוד משחקן תועה אחד לדיון מעמיק שעובר בין החיפוש אחר מפתחות משחקים, רשימת משחקים לנשים מעצבנת במיוחד, התקווה למונופול פוני וכמובן הציצים של לארה קרופט.

[audio:http://pod.icast.co.il/ce6ed0ac-d147-4d38-9f30-0d1f06dd3de9.icast.mp3%5D

נשמח לשמוע מה דעתכם בנושאים שהועלו בפרק ובמיוחד מה דעתכן, מאזינות יקרות.

הנה קישור למאמר על הירידה באחוז המתחות.

עם התגית: , , , , , , , , , ,
פורסם ב-פרק חדש
5 תגובות ב“פרק 102: המין היפה
  1. […] מסוים: מסע בזמן, משחקי הימורים, סייברפאנק, פירטים וכו'. הפעם הנושא הוא "נשים ומשחקים", והוזמנתי להשתתף בהקלטתו כ"מומחית לענייני משחקי […]

  2. nsh הגיב:

    הי איתמר וחברות הפאנל.
    פרק מצויין,מעניין ומגוון.

    בקשר לשאלה מדוע למיגדר יש השפעה על כמה ובמה נשחק, אני חושב שהתשובה קשורה לא רק לתהילכי חיברות שאנו עוברים במהלך הילדות וגיל ההתבגרות, אלה גם בעובדה שמיגדרים שונים מתענינים בדברים שונים.

    בהנחה שהצורך לשחק משותף לשני המינים והחברה אינה מדכאת את המיגדר הנשי להפסיק לשחק אזי נדמה שהאשמה תלויה דווקא במשחק עצמו שלא מתאים לנשים או שלא עונה על השאלה
    "מה נשים רוצות מהמשחק שלהן ואיך הן נהנות ממנו" (רוב המשחקים תוכננו על ידי גברים עבור גברים כקהל יעד ראשוני)

    למרות שהמשפט לעיל יכול להתפרש גם כרמיזה מינית יתכן ושני התחומים (פורנו ומשחקים) חולקים משהו משותף.
    שניהם מנסים לתת מענה לצורך אנושי, ובשניהם למגדר הגברי יש רוב. ולמרות שיש מיעוט נשי, הן מצביעות על הכלל.

    אני בטוח שחברות המשחקים רוצות להגדיל את קהל היעד שלהן, ושנערכו מחקרים על מה נשים רוצות מהמישחקים שלהן, ולמרות זאת אחוז המישחקניות נשאר נמוך. זו כנראה שאלת מליון הדולר ו"הגביע הקדוש" של חברות המשחקים. איך ליצור משחק "כימרי" שיצאים לכו-לם

    משום מה בחרתם שלא להתיחס ל SIMS שכן פונה לקהל מגוון, משחק שנמכר היטב ואחוז המישחקניות בו גבוה (יחסית)

    משחק נוסף (קז'ואל) הו אתר WEBKINZ שמיועד לשני המינים, ומאפשר צורת משחק שונה לפי טעם אישי. (מישחקים בתוך העולם הווירטואלי של הוובקינז עם תגמול כספי ותחרויות זוכות פרסים וגם דגש על טיפול ועיצוב העולם הווירטואלי עצמו של חיית המחמד)

    כמו שאין מישחקן ממוצע כך גם אין מישחקנית ממוצעת אבל התחום המשותף בין מישחקן למישחקנית קטן יותר מאשר בתוך כל קבוצה מגדרית. וזה לא צריך להתיע אף אחד. בחצר בית והספר והגן ילדים וילדות משחקים במישחקים שונים ולעיתים רחוקות יותר במשחק משותף. אז למה שמצב יהיה שונה בתחום משחקי המחשב ?

    נ.ב
    למרות הירידות בתוכנית על משחקי ה"ברבי" אני יכול להעיד מנסיון של בתי שהם יותר פמיניסטיים ממה שנדמה בתחילה. (וכן, הם עדיין עוסקים בבגדים ועיצוב, אבל עם ערך מוסף ! ספורט ימי !! רכיבה על סוסים !!!)

    • ליטל הגיב:

      nsh – העובדה שאנשים ממגדרים שונים מתענינים (לפעמים) בדברים שונים נובעת מחיברות. הקונספט של מגדרים שונים (בשונה ממינים שונים) מבוסס על הקונספט של חיברות. לא מדובר בסיבה נוספת.

      בעניין גילאים – הרי כל כך הרבה סבתות משחקות וויסט, ברידג' או רמי.

      אני מסכימה מאד עם האמירה שמי שמנסה להתאים משחקים לנשים מאד מנותק, וגם שהתפיסה שנשים הן מקשה אחת שאפשר לפנות אליה, כעם, היא מגוחכת. מטריד בעיני לחבר משפחתיות אל נשים דווקא, בדיוק כמו לחבר עדינות, שבריריות, דיפלומטיה, רגשנות, צפיה בטלנובלות, רתיעה ממתמטיקה ודחף עז לבשל כל היום במטבח צבוע בורוד. (כמובן, מעולה שיש נשים שמתאימות לסטריאוטיפים, זה פשוט לא מהותית דבר של נשים)
      התחומים היחידים שאולי מתאימים יותר לנשים (ועדיין לא רק) הם תחומים כמו התמודדות עם דיכוי רלוונטי בצורה מעצימה (באפי), תרבות לסבית, או תת תרבויות אחרות של קבוצות ספציפיות של נשים. והסיבה היחידה שהם מתאימים יותר לנשים היא שאולי הן יבינו אותם יותר טוב, או יכירו אותם יותר טוב. גם זה ממש לא בטוח.
      אם פונים ספציפית אל תת-תרבות של נשים, הגיע הזמן להפסיק להציע דווקא נצנצים ובישול (אם כי שניהם יכולים להיות מהנים). אפשר באותה מידה לעשות משחקים שיש בהם פורנו הומואי בשביל סלאשריות. יש לזה קהל גדול.

      ב-WoW חלק מהדמויות שלי נשים וחלק גברים. ההבדל העיקרי, שממש הפתיע אותי בהתחלה, הוא היחס משחקנים אחרים. כשאני משחקת נשים, הרבה יותר מזלזלים בדעתי כשאני משחקת עם קבוצה זרה (למשל, אם אני מנסה לתאם אסטרטגיה לרוב פשוט לא מקשיבים), וכשאני משחקת גבר הרבה יותר אומרים לי "איך להיות" – איזה נשק צריך להיות לי, איך ה-spec שלי צריך להיות מסודר וכו'. גברים אמיתיים רוצים להיות טנקים 😉

      מסכימה עם הפאנליסטיות שהנקודה החשובה היא לא גודל הציצים וקוטן הבגדים של דמויות נשים, אלא התפקידים שהן משחקות. אני חושבת שצריך הרבה הרבה יותר גיוון פיסי, בהחלט (וגם יש המון סוגי יופי מלבד רזה בטירוף עם ציצים ענקיים). אבל הרבה יותר מעצבן בעיני אם הדמות הנשית היא "זאת שמצילים", "האמא", "זאת שעוזרת", ושאר דמויות שלא מיועדות להזדהות ע"פ רשימת TV Tropes. וכנ"ל לגבי NPCs. אם סטורמווינד מלאה בנשים מיבבות וחסרות אונים שחלקן כורעות ברך ומתחננות לעזרה בפני מפקדי צבא רגועים וקשוחים, זה גורם לי לרצות להרביץ ליוצרי התוכן המקדים להרחבה החדשה של WoW.

      בעניין הטענה שלגברים לא אכפת מבחירת צבעים:

  3. טוב, אוסף תגובות מאוד מפוזר ואקראי:

    * יש לי איזושהי בעיה בסיסית עם הקונספט של פרק כזה – שבו מפנים לחבורה של נשים שמייצגות את קהל היעד שאלות בנוגע ל"האם X ימצא חן בעיניכן?", או "מה אתן אוהבות יותר, Y או Z?", וכאילו מסתתרת כאן איזושהי הנחה סמויה שמדובר בקהל יעד כל כך אחיד בדעה שלו, עד שהדעות של האורחות מספיקות בשביל לתפוס איזושהי תמונה של המצב הנוכחי. מצד שני, אני לא יכול לחשוב על אף דרך אחרת לעשות פרק כזה, אז מה אני מבין.
    * כל הכבוד על העלאת הנקודה שגברים הם אובייקט סטריאוטיפי במשחקים לא פחות מנשים. לא חשבתי על זה, וזה אכן גורם לי להסתכל בצורה קצת פחות נעלבת על גיבורות משחקים כמו ביונטה.
    * מה שכן, אני לא זוכר מי אמרה את זה, אבל ממש לא הייתי ממליץ לה לבטל את הקונספט של "משחקי פייסבוק" כל כך במהירות. העולם הזה של משחקי פייסבוק מתחיל מתחיל קצת להתעורר ולגלות שיש חיים אחרי Farmville. חבל שתפספסי את הז'אנר הזה רק כי "ניסית פעם וזה לא היה משהו".
    * אה, וחבל לי שאף אחת מהמשתתפות לא משחקת במשחקים מרובי-משתתפים באופן קבוע. עניין אותי לשמוע מנקודת המבט שלהן על נושא ההטרדות המיניות במשחקים מרובי-משתתפים, שהבנתי שמפריע לדי הרבה נשים שמשחקות אונליין.

    • איתמר הגיב:

      אני לגמרי מבין את מה שאתה אומר, ואחת השאלות ששאלתי היא משהו בסגנון "האם מותר להגיד שיש דברים שמושכים נשים?" ואחת התגובות (של אלי, לדעתי) הייתה שלא, אין כזה דבר "משחק שמדבר לנשים" כי נשים שונות מאוד (ואני מניח שהכוונה היא שהן שונות יותר אחת מהשנייה מאשר הממוצע הנשי שונה מהממוצע הגברי).
      בפעם הבאה נעשה פרק עם 1000 נשים מחמש יבשות, כך שיהיה מדגם יותר מייצג 🙂

      לגבי ההטרדות באינטרנט, גם לי החוויה המקוונת חסרה, אבל זה מה שהיה לנו, מה גם שהמשתתפת החמישית שהזמנתי לא יכלה להגיע בסופו של דבר.

להשאיר תגובה

