עכשיו ומיד!

בעקבות הפוסט הקודם וצירוף מקרים נהדר בין פוסט של עופר שוורץ ב"גיימפאד" לקטע ששלח לנו ערן ארבל, רציתי להרהר טיפה במרדף והדחיפות של משחקנים לשחק את הכותרים החדשים ביותר בהקדם האפשרי.

טוב, אולי זה גם קשור לזה שלמרות שהעלנו את הפרק החדש של המשחקיה לאייקאסט כבר אתמול, בעיות לוגיסטיות קשות מונעות, בינתיים, מזיו לפרסם פוסט בנושא.

אז הנה מה שערן חשב:

אני חייב לומר שאני מאוד מסכים עם ערן ועופר. זה לא ייחודי למשחקי מחשב, כמובן, אבל הצורך הזה לחוות משהו ראשון, בין אם זה לחכות שלושה לילות בתור לסרט החדש של מלחמת הכוכבים, להדחף בכניסה של חנות אפל ביום השקת האייפד או לחכות לחצות בכדי לקבל עותק של סטארקראפט 2 ממש לא ברור לי. זה לא כאילו שמי שרואה את הסרט בהקרנה הראשונה מקבל פרס, שמי שיהיה בעלים של אייפד (או PS3, או אקסבוקס) ביום הראשון חוסך כסף  (לרוב ההיפך הוא הנכון) או שמי שיחכה שבוע לשחק SC2 יקבל דיסק משומש, עם נזילת פרוטוס ופחות קריסטלים.

אז אולי זה קצת כמו לגלות ראשון יבשת חדשה כשאין אף אחד אחר בסביבה שיספר לך "אה, כן, העץ ששם ליד המעין ממש מגניב!", אלא ניתן לגלות בעצמך, אבל האם זה כל הסיפור? אני מניח שפחד מספוילרים הוא חלק מזה, כמו שמציין בתגובות ב"גיימפאד" עידן זיירמן; חלק נוסף הוא הרצון לתחושת שייכות, לקבוצת חננות כמוך (וכמוני) שנהנים מאותו דבר, אבל אני טוען שדווקא במשחקים וספציפית משחקים מרובי משתתפים, הקהילה היא חלק מהחבילה, אז למה למהר, לעמוד בתור, לאבד שעות שינה וכו'?

האם אתם חיכיתם אתמול בתור לסטארקראפט 2, או שעשיתם משהו דומה בעברכם? אם כן, מדוע? אם לא מדוע לא?

עם התגית: , , , ,
פורסם ב-אישי
16 תגובות ב“עכשיו ומיד!
  1. כמו שאמרתי בכמה מקומות: לא, זה בכלל לא קשור לצורך לחוות משהו ראשון. יש בעיני משמעות לחווית אירוע ההשקה עצמו. כמו שיש בעיני משמעות לצפייה בסרט בבכורה, לא בגלל הצורך לחוות אותו ראשון, אלא גם בגלל סיבות אחרות (ספוילרים, או העדיפות ה"טכנית" שסרטים מקבלים בחלוקה לאולמות קולנוע בשבוע הראשון שלהם).

    חוסר הרצון של ערן ארבל לראות משהו עד שכל החלקים שלו יוצאים בלתי נתפס בעיני. ומה אם הסיקוול מוכרז רק אחרי שהוא כבר ראה/שיחק בחלק הראשון? אז הוא הרגיש שהוא נדפק? ומה עם סדרות טלוויזיה? הוא רואה רק עונות שלמות? אני גם מעדיף, באופן כללי, לחוות חלקים שונים של אותה עלילה בצורה סמוכה זה לזה. אבל להפוך את זה למדיניות, בעולם שאנחנו חיים בו היום, נשמע לי מוגזם ומופרך גם אם בכלל לא לחוץ לך לחוות משהו מוקדם ככל האפשר.

    ואגב, אתם יכולים, כמו עופר, להגיד שאני מקרה מיוחד. שרוב האנשים שעמדו בתור בהשקה של המשחק עשו את זה כי הם רצו לשחק במשחק כמה שיותר מהר. תסלחו על השפה, אבל סו פאקינג וואט? למה זה כל כך בלתי נתפס שכשהציפיה וההתרגשות לקראת משהו מסוים היא כל כך גדולה, לא תרצו שהדבר הזה יקרה מוקדם ככל האפשר? זה נשמע לי הגיוני לחלוטין, לא פחות מהרצון של תלמידים שהחופש הגדול כבר יגיע, או מההתרגשות של כל אחד מאיתנו לקראת נסיעה כיפית לחו"ל. כשצפוי מאורע כיפי וגדול בעתידך, אתה רוצה שהוא כבר יגיע – וכשהכלים לגרום למשך ההמתנה שלך להתקצר הם כל כך זמינים, למה שלא תעשה את זה? באמת, ככל שאני חושב על זה, התופעה שאתם מדברים עליה נראית לי כמו תופעה אנושית הרבה יותר פשוטה, ואני הרבה פחות מבין את ההתרגשות שלכם וההתעסקות שלכם מסביב לזה.

    • איתמר הגיב:

      אני דווקא מבין את ערן. בתור מישהו שקורא את "שיר של אש ושל קרח" ומתחרפן מלחכות לפתרון המתח והעלילה בכרכים הבאים, נראה לי הגיוני לחכות להשלמת הסדרה לפני הקריאה. למעשה, זה מה שעשיתי עם סדרת ספריDragonlance Lost Chronicles, אם כי לא עם סדרת סרטי הארי פוטר, נאמר. המממ…מעניין למה.

      עם זאת, עידן, אני בהחלט מבין את הציפייה למשהו מיוחד וההתרגשות ממנו (כמו הנסיעה שלי לג'ן קון בשבוע הבא), אבל יש לי שתי הסתייגויות:
      1) אולי זה רק לי זה נראה מוזר, אבל להעמיד בפני עצמך קשיים מוזרים בשביל לקצר את ההמתנה, כמו לישון שלושה ימים באוהל בתור, או לנסוע לחו"ל מיוחד כדי להשיג אייפד, נראה לי מוגזם. כמובן שלהשאר ער עד חצות זה הרבה פחות קיצוני, אבל זה אותו סוג עניין.

      2) בתחום משחקי המחשב והוידאו נראה כאילו כל הזמן יש השקות שכאלה: מרגשות, מרטיטות, שמצפים להן שנים ושאי אפשר לחכות עוד רגע אחד. אני לא יודע אם זה התגבר מאז הקמת המרשתת (רגע של עברית!) או לא, אבל מה שנראה, או לפחות מדווח בתקשורת, כמו התרגשות בלתי פוסקת, נראה לי מוזר- תחשוב על ההשקות של הנטאל, MGS4, SC2, MW2, PS3, הרחבות של WOW ועוד כהנה וכהנה: איך אפשר עדיין להתרגש?

      אם אתה לא מבין את ההתעסקות שלנו בנושא, אני אסביר: השקת SC2 היא המאורע התקשורתי של החודש בתחום המשחקים, כל אתר בתחום עוסק בזה ומכיוון שגם אנחנו רוצים להצטרף לחגיגה, ורוצים לדבר על משהו אחר מאשר כמות המכירות, איך נראית הקופסא, ורשמים ראשונים מהמשחק (בייחוד כי אין לנו אותו) אז אנחנו מדברים על מטא-נושא. מתרגשים מההתרגשות מהמשחק, אם תרצה 🙂

      • כן, זמן ההמתנה לפרק הבא בכל פעם הוא אכן בעיה. אני פשוט לא חושב שזו בעיה כל כך גדולה (דיברנו על דחיית סיפוקים, לא?) – ובכל מקרה, אני לא חושב שהמתנה לכל הסדרה היא הפתרון.

        חוצמזה – רק עכשיו שמתי לב לאירוניה: ערן ארבל טוען שהוא לא היה מוכן לחכות כמה חודשים בין פרק 1 ל- 2 של Kill Bill, ואז טוען שלמעריצים של Starcraft II (שחיכו 12 שנה לסיקוול) יש בעיה בדחיית סיפוקים?

        הלאה: לא, לישון 3 ימים באוהל ולנסוע במיוחד בחו"ל זה ממש לא אותו הדבר כמו לא לישון טוב לילה אחד! שינה של 3 ימים באוהל זה משהו שעושה מיעוט קטן ביותר של אנשים, אפילו מתוך המעריצים הפנאטיים. אתה לא יכול להשתמש בזה בשביל לתמוך בטענה שלך. וגם אם כן – המעריצים הפנאטיים של Star Wars, אלה שמחכים במשך ימים שלמים בתור בשביל לראות את הסרט, הם הדוגמה הטובה ביותר של אנשים שהופכים את אירוע ההשקה לאירוע חברתי, ומשתמשים בו בשביל לבלות עם אנשים שאוהבים את הסדרה כמוהם (והאירוע כולל דברים שהם בהחלט לא עושים בשגרה – תחפושות, משחקי Star Wars למיניהם, אפילו LARP-ים…).

        אני לא רואה קווי דמיון בין ההשקה של הנטאל, וה- PS3 ל- Starcraft 2. אפילו לא בין אחת לשנייה מביניהן (בתור התחלה – הנטאל עוד לא יצאה. 🙂 ). אבל התשובה לשאלה שלך מאוד פשוטה: מכל השקה מתרגשים אנשים אחרים. מעריצי MW2 הם לא מעריצי Starcraft 2. יש ביניהם חפיפה, אבל היא לא כזו גדולה. ואם לשפוט על הקהל שפוקד את אירועי ההשקה, גם בין מעריצי Starcraft 2 ל- WOW אין הרבה חפיפה.

      • איתמר הגיב:

        היי, נתתי דוגמא קיצונית. לא אמרתי שכל המשחקנים לוקים בהתנהגות זו או אחרת – ברור, אני הרי חלק מהעם הזה.

        חוץ מזה, כשאתה אומר "אתה לא יכול להשתמש בזה בשביל לתמוך בטענה שלך" למה אתה מתכוון- איזו טענה טענתי? שזה נראה לי מוזר?

        בכל מקרה, מהתגובות נראה לי שדבריי עושים רושם כאילו טענתי שהחבר'ה שחיכו בלילה להשקה הם יצורים מוזרים ומשונים שכל קשר בינם לבני אדם רגילים מקרי בהחלט- זאת ממש לא הטענה שלי. אני רק שאלתי מאיפה בא הצורך הזה ולמען האמת, ביחד די עניתם לי על זה 🙂

      • Sabre Runner הגיב:

        אני חושב שבלבלת. אני חיכיתי עד שיצא הסרט השני כי ידעתי שאם אני אראה את הראשון ואז אחכה אז אני אתחרפן מהסיפור הלא גמור. כש-Starcraft יצא עדיין לא היה כלום על המשך. שיחקתי אותו ונהניתי. הוא היה סיפור סגור. וכשיצאה ההרחבה אז שיחקתי גם אותה ונהניתי כי זה היה סיפור סגור. וזה ברור שהיו שם חוטים פתוחים להמשך אבל הסיפור היה סגור. זה היה מקום טוב לעצור.
        אני שונא את ההמתנה לחלק הבא בדיוק מאותה סיבה שאני שונא הפסקות בסרטים. באמצע סצינת הקרב המרכזית או אפילו שנייה לפני או אחרי, זה לא מקום לעצור. מקום לעצור זה אחרי שכולם קיבלו מה שמגיע להם והכתוביות מתחילות לרוץ.
        אבל חוץ מזה, כנראה שגם אני חיה מוזרה כי אין לי את חוויית הקנייה. למען האמת, אני חושב שזה מושג מוזר. באתי לקנות משהו כי אני רוצה להנות מאותו משהו ולא כי אני נהנה להשיג את אותו משהו.

      • אני לא בלבלתי. אני יודע שמדובר בשני דברים שונים. אני ניקזתי אותם בכוונה בחזרה לנושא של דחיית סיפוקים, כי לדעתי זה מדגיש איזושהי אירוניה בטענות שלך.

        ומשום מה, אף על פי שידעתי את השם שלך קודם, עד הרגע הזה לא קישרתי בין קטע האודיו שמוקלט כאן לבין הבלוג שלך, שאני קורא. אז בהזדמנות הזאת, תן לי לתת לעצמי כאפה במצח, ולהגיד שיש לך אחלה בלוג. 🙂

      • Sabre Runner הגיב:

        אם כך, אז תודה. לי זה נראה כי הבלוג לא כל כך מוצלח. יש לי בערך מגיבה וחצי קבועים ועוד שלושה-ארבעה מזדמנים. אבל זאת הבמה שלי אז ממשיכים.

        ואני אשמח אם תרחיב על האירוניה.

      • זה לא משהו שכדאי להתעכב עליו, לדעתי, אבל מה ששעשע אותי זה זה: אתה מדבר על כך שלאלה שרצים (נניח) לשחק בחלק הראשון של המשחק כבר ביום הראשון שלו יש בעיה בדחיית סיפוקים. מצד שני, אתה מספר שאתה מחכה עם החלקים הראשונים של כל מיני דברים, כי אחר כך יהיה לך קשה לחכות עד שיגיע החלק הבא – מה שמציג כאילו גם לך יש איזושהי בעיה עם דחיית סיפוקים (אני, למשל, טוען שדוגמה אחת לכך שדחיית הסיפוקים שלי עשויה להיות מוצלחת למדי, היא שאני לעתים רחוקות עושה "מרתונים" של סדרה מסויימת, לא משנה עד כמה היא מותחת, כי אין לי בעיה לחכות כמות גדולה של זמן בין פרק לפרק).

      • Sabre Runner הגיב:

        אין לי בעיה עם זה. זאת העדפה. אני מעדיף סיפורים סגורים. אני מעדיף להימנע מדברים שלא קשורים וזה למה אני בדרך כלל נמנע מסאגות ארוכות.

    • Sabre Runner הגיב:

      זאת לא מדיניות כללית. המדיניות הכללית לגבי לחכות לחלק הבא הוא רק כאשר אני יודע שזה לא גמור. אני יודע ש-Kill Bill, חלק אחד אינו גמור. אני יודע ש-Deathly Hallows חלק אחד זה לא גמור. ואני גם יודע שלמרות שכולם אומרים ששיר של אש ושל קרח נהדר, הוא לא גמור ואני לא רוצה להתחרפן כמו שאיתמר מתאר. אבל, אם אני יודע שיש סדרה אבל כל יצירה יחידה היא שלמה בפני עצמה, בו ניקח לדוגמה את Mass Effect, אז אין לי בעיה עם זה. כי הסיפור גמור. אני כנראה אתחרפן קצת עד שיצא Mass Effect 3 אבל מאוד נהניתי מאחד, שהיה סגור ואני עכשיו מאוד נהנה מהשני שכנראה יהיה יותר סגור.

      • טוב, כאן אנחנו כבר נכנסים למקרים פרטניים, אבל לדעתי אף אחד מהחלקים של Kill Bill לא מרגיש כמו חצי סרט. אני מניח שהסרט השביעי של הארי פוטר כן ירגיש כמו חצי סרט, אבל במקרה שלו לא יהיה לי אכפת, כי זה לא שאני לא מכיר כבר את העלילה, או משהו.

        בכל מקרה, כמו שאמרתי קודם – אני לא יכול בכלל לדמיין את עצמי מתנהג כמוך. וזה לא קשור לחוסר יכולת לדחות סיפוקים. להיפך – אין לי בעיה לחכות הרבה יותר זמן בין חלק אחד לשני, אפילו יותר ממה שאני חייב… (ובהקשר הזה, עדיין לא שיחקתי בעותק שלי של סטארקראפט 2).

        ואגב, בנוגע לנושא הזה של חוויית הקנייה: גם לי אין כזה דבר "חוויית קנייה". זה משהו פונקציונלי. ההנאה באירועי ההשקה של המשחק בכלל לא קשורה לקנייה של המשחק, כפי שכבר ניסיתי להסביר יותר מדי פעמים.

  2. Diceman הגיב:

    בלה, בלה, שייכות, הגדרה עצמית, רציונליזציה, דחיית סיפוקים, תרבות מערבית, דיסוננס קוגניטיבי, בלה, בלה.

    שכחתי משהו?

    • איתמר הגיב:

      אני חושב ששכחת "בלה" אחד.
      וגם שכחת שהבטחת לי משהו בנוגע למשחק כלשהו, שקשור לנושא של פרק 90 של המשחקיה…

  3. menas הגיב:

    מה נגמרו לכם הנושאים כך שאתם חייבים לגנוב נושאים מ"גיימפאד"? 🙂

    • איתמר הגיב:

      כן, דלי הנושאים התרוקן כי זיו שכח ללכת לחנות למלא אותו, אז אנחנו לוקחים נושאים משומשים במצב סביר 🙂

  4. menas הגיב:

    אני מכור כמה נושאים כמעט חדשים במצב נהדר!
    שקל לרעיון.

כתיבת תגובה

