הדאגה מאחורי המצגות של E3 – 2010

[פוסט שנכתב כתגובה לכתבה של אילן גלר בגיימר "…משעממת וטוב שכך"]

גם לפי דעתי היתה תערוכה משעממת ולמעשה לא הוצג שום חידוש (אולי ה3DS שגם הוא גילגול של הVirtual Boy 🙂 ) רוב המוצגים "כיכבו" כבר בשנה שעברה ובעצם החברות הגדולות בעיקר גונבות אחת לשניה את הרעיונות ומשכללות אותם. (דיברנו על זה גם באחת התוכניות לפני שנה, המוב הוא בעצם ווי והנאטל הוא אייטוי), המצגות מלאות במשחקי המשך רבים אך מיעוט מורגש של משחקים חדשים (הבדל משמעותי בזמן פיתוח המשחקים ובסיכון המפיצות), כל ה"בעיות" הנ"ל בשילוב עם ה"דאגה" הגדולה על חסרון אפילו בשמועות על הדור הבא (בעשורים הקודמים המעבר בין הדורות היה מהיר בהרבה) נובעות מהעיכוב בהגעת השפעת השפל הכלכלי מלפני שנתיים.
חברות המשחקים שהמשיכו להוציא משחקים בקצב בתקופת המשבר (בעיקר אלו שכבר היו כמעט מוכנים) פיטרו במקביל עובדים והקטינו את מספר הפרויקטים שבקנה כל זאת בשביל לעודד את המשקיעים ולהצביע על התייעלות בזמן משבר. כעת, שנתיים שלוש לאחר מכן הגיע גל הקיצוצים אל החוף ואנו עדים לסופו (בתקוה). במקביל יש לציין גם את הפיק הטכנולוגי המוגזם שליווה את ה PS3 והXBOX360, טכנולוגית הBLUERAY עדיין לא נמצאת בכל בית ומחירי הקונסולות עדיין גבוהים יחסית.

ייצרני הקונסולות והמפיצים שסיכמו לפני כשנה את נזקי המשבר גילו כי השד לא היה נורא כלכך ונינטנדו אף שמרה על עקומת הרווחים מלפני המשבר, כך שלאט לאט החלה הצטיידות מחודשת בכח אדם וקנייה הדדית של חברות קטנות, שילוב זה צפוי להגדיל את מלאי המשחקים בשנים הקרובות ושמועות ראשוניות על קונסולות חדשות יתחילו לצוץ ויבשרו את סוף המשבר הנוכחי. (ואימרו אמן)

גם אני כמו אילן לא סבור שפריחת משחקי הקז'ואל, האדוונס קז'ואל (למשל הקינקט) והמיקרו קז'ואל (Fruit Ninja לדוגמא) צפויים לפגוע בתעשייה אלה להיפך, חלק קטן משחקני ההרד-קור אמנם ישקיע את זמנו במשחקי פייסבוק וחבילות משחקי מיקרו לאקס-בוקס אבל התהליך ההפוך חשוב בהרבה, גיימרים חדשים שיקפצו קדימה (?) מעולם הקז'ואל אל עולם הרד-קור גיימינג ורוכשי קונסולות לכל המשפחה שיאפשרו לילדים רבים ולגיימרים לשעבר להחשף מחדש לחווית ההרד-קור המלאה. החשש (הטבעי) מהקטנת שוק ההרד-קור כתוצאה מריבוי גיימרים בשווקים המקבילים מובן אך התמונה הגדולה שמצטיירת מתארת עולם בו כמות הגיימרים גדלה בקצב שעוד לא נראה וכמו שכבר אמרתי מספר פעמים בנוסחים שונים: "בכל ערב מתים עוד ועוד "Non-Gamers" ובכל בוקר נולדים עוד ועוד גיימרים חדשים"

מגדל במגננה

ק3

נ.ב.

לגבי ההכרזות החד שנתיות וגודל התעשיה. לדעתי יש משהו בציון בעיית השיווק שמתרכז לנקודה אחת בשנה אך אין מן הנמנע לפרסם חדשות שיווקיות יותר מפעם אחת בשנה כל עוד שומרים איזו הפתעה לתערוכה עצמה (מה שבעצם דיי קורה עכשיו), מבחינת גודל התעשיה, לדעתי באופן טבעי מתבדלת E3 כתערוכת "הרד-קור" כך ששאר התעשייה שאינה נימנת על עולם זה (פייסבוק למשל) יכולה למצוא את מקומה בתערוכות שונות ומגוונות שמתרחשות ברחבי העולם ומתרכזות בנישה ספציפית (למשל פיתוח משחקים שיווקים או כמובן משחקים חברתיים). נראה כי לפי כמות המשתמשים במשחקי פייסבוק נישה זו זכאית לתערוכה משל עצמה רק שלא ברור מי יהיו בדיוק המבקרים שכן הלקוחות הם השחקנים עצמם ואליהם ניתן לפנות ישירות בשיווק חברתי.

עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-כללי
23 תגובות ב“הדאגה מאחורי המצגות של E3 – 2010
  1. יובל בירב הגיב:

    אני מכיר את הטיעון הזה- גיימרים שהיו קז'ואל יעברו להיות הארד-קור. יכול להיות, אבל זה לא תהליך כל כך ברור וחד-צדדי. יש גם הרבה אנשים שמתבגרים ומגלים שגיימינג הארדקור דורש הרבה יותר זמן ממה שיש להם.

    באופן כללי, אני מסכים עם דורון ניר- הפיל שבחדר, שעליו לא מדברים ולא דיברו בכלל ב- E3, זה פייסבוק ששותה את הגולשים של כל אתרי התוכן, תוכניות הטלוויזיה ושאר פעילויות התוכן כמו משחקים. תעשיית המשחקים תצטרך ללמוד איך להתחבר לפייסבוק, ולהפסיק לשים את כל הביצים בסל של משחקי הארדקור לקונסולות "הדור-הבא" שהפקתם עולה פי 5-10 מהפקה של משחק הארדקור לפני 10 שנים.

    • אילן גלר הגיב:

      יובל, כאן הדוגמאות שאתה נותן אפילו מקלות עלי לסתור לחלוטין את הטענה שלך: המשפט שלך על פייסבוק "ששותה את הגולשים של כל אתרי התוכן, תוכניות הטלוויזיה ושאר פעילויות התוכן כמו משחקים", עשוי רק להעיד על פעילות בחברת תוכן שלא מבינה איך עובדים עם פייסבוק.

      בנענע, כפי שאתה וודאי יודע, לוקחים את פייסבוק ברצינות מכל מיני סיבות. בוא נשים עכשיו את המשחקים בצד – פייסבוק הוא מקדם מעולה לתכניות הטלוויזיה של ערוץ 10, לאתרים של התכניות הללו, ולנענע10 באופן כללי. אפשר לומר שפייסבוק הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לנענע מזה הרבה מאוד זמן.

      השאלה כאן היא רק אם אתה יודע לאמץ טכנולוגיות חדשות וגישות חדשות, או אם אתה נשאר תקוע בשיטת העבודה שלך ומתעקש לדחות כל שינוי. יש המון כסף לעשות בפייסבוק, ולא רק בפייסבוק – בכלל בשירותי הקהילה והתקשורת שהאינטרנט מאפשרת היום.

    • איתמר הגיב:

      יובל, אני חושב שתעשיית המשחקים כבר מזמן שמה את הביצים שלה במגוון סלים, בין אם הם פייסבוק, אייפון או משחקי דפדפן. מי שלא כל כך יודע לאכול את זה הם המשחקנים המסורתיים והעיתונות שעוסקת בנושא.

  2. יובל בירב הגיב:

    *פעילויות הפנאי התכוונתי, לא פעילויות התוכן. פליטת קולמוס.

    • מירצקי הגיב:

      אני מבין שרוב הקז'ואל גיימרז לא יעברו לשחק סופרים קומנדר 2, אבל עשרות אלפי קונסולות ווי שניקנו בגלל האדוונס קז'ואל הגדילו את כלל המכירות של הווי ולא רק את משחקי הויי ספורט (נכון, במקרה הוא חינמי). אמנם זו לא בדיוק קונסולת הרד-קור אבל ניתן להבין מזה את הכיוון.
      בנוגע לפייסבוק ולביצים, אני לא בטוח שהחיבור לפייסבוק נדרש דווקא בשל "הגיימרים" שלו אלה הוא היה נדרש גם בלעדיהם בשל האלמנטים השיווקים/חברתיים שלו – זה קצת כמו להגיד שבעולם בלי משחקי אונליין לא היתה סיבה לחברות המשחקים לעשות אתרי אינטרנט (אני יודע שזה לא מה שאתה אומר אבל בכל זאת) – בכל מקרה אם אינני טועה אקס-בוקס הקדימה את פייסבוק עם ההכרזה על החנות קז'ואל שלה ועם הXBLA וגם לפלייסטישן יש חנות און ליין שמוכרת קז'ואל כך שאני דיי בטוח שהתעשייה חזתה/דחפה את הכיוון הזה מראש ועוד לפני ההתפוצצות של פארמוויל. במקביל אני עדיין בטוח שכמו שבטלביזיה יש המון סדרות (גם יקרות) ועדיין הולייוד ממשיכה להשקיע בסרטים עתירי תקציב, גם תעשיית ההרד-קור תמשיך לפרוח עם כותרים גדולים ניתן לשים לב במיוחד למכירות של COD האחרון ולמכירות המתמשכות של WOW ודומיו – שמוכיחות שיש כסף גדול בתעשיית ההרד-קור ושכולם רוצים חלק בזה. אני אישית מהמר שנינטנדו תהיה הראשונה שתוציא שמועה על הקונסולה של הדור הבא ואפילו עוד לפני E3 2011.

      • איתמר הגיב:

        ניר, מה זה צריך להיות? "קז'ואל גיימרז", "אונליין", "הרד-קור"? לא לימדתי אותך עברית במשך שנה וחצי? אתה מפוטר! אה, בעצם אני לא מעסיק אותך…

        בכלל, כל ההפרדה הזו למשחקי קז'ואל (אמור מעתה "משחקים מזדמנים") וגרעין קשה היא די מלאכותית ומטושטשת. אני ממליץ לקרוא את הכתבה כאן שטוענת שמקור כל החציצה הזו הוא סקססיסטי. מדוע מישהו שמשקיע שעות רבות וכסף בפארמוויל הוא "מזדמן" ומישהו שמשחק שעה TF2 פעם בשבועיים ברשת הוא "גרעין קשה"?

      • Nir Miretzky הגיב:

        *למזלי, אני כבר לא מנחה/מפיק במשחקיה ולכן אני פטור מהגשות בקורס העברית לגיימרים של ד"ר ויסברג.

        נכון שההגדרה של מזדמן היא כבר לא כלכך רלוונטית (לרוב כן ד"א), אבל הסמנטיקה זה לא העניין – אם אני רואה משחק שמכונה קז'ואל אני מייד יודע לסווג אותו ככזה וכנ"ל לגבי רוב הסוגות (כאשר הן אינן מתערבבות). יכול להיות שהדיון צריך להתמקד למשל בהבדל בין מחירי הפיתוח ולא בזמן השקעה.

        בכל מקרה הכתבה שציינת מלאה בעיוותים והמצאות שמטרתן הוכחת הטענה (שלא ממש קשורה למציאות) שקז'ואל זה נשי והרד-קור זה גברי (או ערבי/יהודי או משהו….) – אני מעולם לא סיווגתי את SIMS כמשחק קז'ואל ואפילו ציינתי באחת התוכניות שזהו משחק ההרד-קור הראשון ששיחקו/קנו אותו בו יותר בנות מבנים. לעומת זאת להגדיר את Planets VS Zombies כמשחק אסטרטגיה שמיוצר ע"י קופץ מכסה (PopCap) ובגלל זה הוא מופלה לרעה ומוגדר קז'ואל זו בהחלט הגזמה פרועה. – מסקנה שלי – לא כל כתבה באנגלית היא מקור מוסמך :-).

      • איתמר הגיב:

        לא טענתי שהכתבה היא מקור מוסמך, אלא שכדאי לקרוא אותה. גם אני לא מסכים עם חלק מההגדרות שלה, אבל בהחלט נראה לי שלהגיד שמשחק מסוים הוא מסוג "מזדמן" ממש לא נותן מושג טוב לגביו. PvZ זה מזדמן? מה עם Geometry Wars?
        אם הולכים לפי משאבי פיתוח, אז כל משחק עצמאי נהיה אוטומטית מזדמן, ואני בטח שלא הייתי קורא למשחקים כמו WoG או Braid משחקים מזדמנים.
        שוב, הנקודה העיקרית שלי היא שלא צריכים הגדרה כזאת "משחקי קז'ואל".

  3. Nir Miretzky הגיב:

    כמו שכבר כתבתי (שתדעו שאני לא סנילי עדיין) אני מסכים שההגדרה של קז'ואל במילון לא מתחברת תמיד עם הסוגה שלו אבל כנראה שזה לא ישתנה בקרוב, פשוט צריך להפנים שיש משמעות נוספת למילה קז'ואל בעולם הגיימינג. PvZ הוא לא משחק מזדמן אבל הוא בוודאי משחק קז'ואל (במילון הגיימרים). אני חושב שההגדרה היא חיונית בשל השימוש שעושה בה הקהילה בכלל וקהילת הכותבים בפרט הייתי מסכים להחליף למילה אחרת אבל לא לוותר עליה כלל. מה שאנחנו יכולים לעשות זה לבחור מילה יותר מתאימה בעיברית ולנסות לדבוק בה כך שבעברית זה לפחות יהיה במשמעות הנכונה.

    • איתמר הגיב:

      בדיוק היה לי את הדיון הזה כרגע עם יוגב. ניר, אילו משחקים אתה מגדיר כקז'ואל? ולמה? מדוע PvZ כן עונה להגדרה וסימס (או פיפ"א) לא?
      אני לא שואל מקנטרנות- באמת לא ברור לי איפה הקו הזה עובר.

  4. Nir Miretzky הגיב:

    זו שאלה לא פשוטה אבל מכיוון שאני מצליח לקלוע ב95% (לא ספרתי) מהמקרים להגדרה הנכונה, כנראה שיש תרשים זרימה שיענה על השאלה הזו. למשל:
    1.האם היוצרים שלו מגדירים אותו ככזה, (שייך לאתר של משחקי קז'ואל, משתתף בתחרויות של משחקי קז'ואל, המשך למשחק קז'ואל למשל)
    2.מה ההשקעה הכספית במשחק? אם התשובה היא מעטה, האם זה משחק אינדי? אם כן, האם ניתן לשמור את ההתקדמות במשחק, האם התקדמות במשחק מוגדרת ע"י ניקוד/שיאים?
    3.האם העיצוב של המשחק מושקע/דו מימדי/תלת מימדי? …… וכו.. וכו…
    אני חושב שניתן לבנות כך עץ שידרג נכונה על 99% מהמשחקים (שאינם מתחכמים). (שאלה נוספת היא, מי קובע מה הוא דרוג נכון) זה מזכיר לי גם דיון דומה על אידיאל היופי (להבדיל כמובן) הגדרתו, והגדרת המגדירים…

    • איתמר הגיב:

      אז בוא נניח שאפשר להגדיר עם אלגוריתם כזה או אחר מהו משחק מזדמן (ודרך אגב, עדיין לא ענית לי אילו מהמשחקים שרשמתי היית מסווג ככאלה) – איך הגדרה מסובכת כזו שימושית למשחקן הממוצע? האם הגדרה של משחק X כקז'ואל באמת עוזרת למישהו להחליט אם להשקיע בו זמן או לא?

      וסתם אפשר להזכיר שגם ההגדרה של משחק עצמאי (אינדי) היא לא לגמרי סגורה…

      • Nir Miretzky הגיב:

        השחקן הממוצע יודע להגדיר את זה לבד, (אני מניח שיש גם עניין סוביקטיבי בהגדרה כזו אבל נניח את זה בצד) והמטרה היא לא לעזור לו לתכנן את לוח הזמנים שלו, אלה פשוט לתת לו מושג מקסימלי על המשחק המדובר. כמישהו מוסמך (מי?) כותב על משחק שהוא קז'ואל זה נותן לקורא מושג מסוים על המשחק, תוסיף לזאת תיאור ויזואלי והגדרות ז'אנר וכבר תקרב את המשחקן להבנה יותר טובה של "איזה מן משחק זה" כמובן שאם נוסיף גם תמונה/קול/וידאו זה יעזור וגם ייתן למשחקן לחוות את דעתו לעצמו. (עצם ההתיחסות ללוח זמנים מכוונת להגדרה המילולית של קז'ואל שסיכמנו שהיא לא ההגדרה המדויקת אלה רק הברירת מחדל בשל מחסור בשם אחר). יש גם אלמנט פחות שכיח שבו שחקן יכול לקרוא כתבה על משחק קז'ואל (שהכוונה פה היא באמת למשחק מזדמן) ומייד יקפוץ ללינק בו הוא יכול לנסות אותו לעומת משחק AAA שידרוש הכנות אחרות וכנראה גם סביבה שונה (אם הוא קורא בעבודה או בלימודים למשל).
        מבחינת משחקים (יש הרבה כאלה אז אני לא יודע אם אספיק לרשום לך את כולם 🙂 )
        PvZ הוא קז'ואל, סימס ופיפה לא. ד"א משחק יכול להיות גם קצת קז'ואלי או להחזיק אלמנטים של קז'ואל בתוך משחק שאינו – למשל Instant Play במשחקי כדורגל הוא סוג של קז'ואל בתוך משחק שאינו כזה אבל מכיוון שחלק מהתנאים המחייבים (מחיר למשל) אינם מתקיימים, המשחק יוגדר ככזה שאינו קז'ואל בוודאות. (מחיר נמוך/חינם זה תנאי הכרחי לדעתי להיותו של משחק קז'ואלי עם הסתייגות לקבוצות משחקים הנמכרות ביחד (PACKS).

      • איתמר הגיב:

        א- אני שמח שסוף סוף יש לך זמן לכתוב פה כשאתה לא עוסק ב"משחקיה" הזו כל הזמן.
        ב- אני לא מדבר על תכנון לוח זמנים, אלא על השקעהשל זמןכסף בהחלטה אם לשחק במשחק מסוים או לא. לי נראה שמה שאתה מתאר (להגיד קז'ואל + לתת תיאור ויזואלי+ הגדרות ז'אנר + וידאותמונהקול +…) זה פשוט לעשות מרק מכפתור, כמאמר הסיפור הידוע. למה לא פשוט לוותר על הכפתור?

        מדוע PvZ הוא קז'ואל ופיפ"א לא? בשניהם ניתן לשחק במנות זמן קטנות, משחקון בודד או מערכה ארוכה יותר, צריך להתקין אותם על המחשב, נסיון במשחק מוביל ליכולות טובות יותר ויש מצבי משחק נוספים. האם המחיר של 20$ לעומת 50$ הוא הבדל המצדיק תיוג אחר? הרי יכולתי באותה מידה לקנות עותק של פיפ"א 2009 במחיר הזה, אז עם הזמן המשחק הפך להיות קז'ואל?

        שוב, אני חושב שההגדרה הזו אפורה, ואין בה הרבה תועלת. יכולת להגיד גם שמאפיין של משחקים מזדמנים הוא שאין להם בד"כ עלילה- אבל גם זה לא תמיד נכון.
        נקודה מעניינת נוספת היא שטטריס מעולם לא כונה משחק מזדמן, ואילו לפי כל ההגדרות שמנינו, הוא האם-אמא של המשחקים האלה, וכך גם כל משחק ארקייד משנות השמונים, לא?

  5. Nir Miretzky הגיב:

    אנחנו הולכים סחור סחור סביב אותם נקודות: קוראים לזה קז'ואל כי זה השם של זה ופעם זה אמר מזדמן,
    שכותבים ביקורת, ממליצים או סתם מנהלים דיון ומשתמשים בתאור "קז'ואל" ברור לצד השני על מה מדובר.
    משחק זול יכול להיות הרד-קור משחק יקר לא יכול להיות קז'ואל – אפשר לנסות למצוא עוד 100 יוצאים מהכלל שאינם משליכים על הכלל אבל מכיוון שהאלגוריתם שלי לא באמת נכתב (ולא ייכתב כנראה) אין טעם להמשיך לנסות להפריך אותו במיוחד שאני מראש מודה שיהיו יוצאי דופן או משחקים שאינם לכאן או לכאן ולכן ….
    ביי

    • Nir Miretzky הגיב:

      שכחתי גם להגיד שטטריס הוא קז'ואל (מאיפה הגעת לזה שהוא לא?) וגם כל משחקי הארקייד הם קז'ואל כברירת מחדל פשוט לא היו אז משחקי הרד-קור אז לא הייתה הבחנה בינהם.

    • איתמר הגיב:

      בקיצור, אתה אומר "קז'ואל זה כמו אומנות, אי אפשר להגדיר את זה, אבל כל אחד יודע מה זה".

  6. איתי ברנר הגיב:

    שוב פעם, אני שונא הגדרות, ויעידו על זה כל משחקי המירוצים של השנים האחרונות שהם בעצם משחקי ארקייד (קאז'ואל?) בתחפושת.

  7. […] הצטרפו איתמר וניר באתר המשחקיה, בפוסט תחת הכותרת “הדאגה מאחורי המצגות של E3 – 2010”. גם כאן השלימו עם ההסכמה הכללית לפיה מדובר היה […]

  8. swym הגיב:

    על נושא הדאגות מE3 כבר כתבתי בtrident.
    אבל אני אתרום את השנקל לכל נושא הויכוח בין משחקי קזואל ומשחקי הרדקור, או שחקני קזואל ושחקני הרדקור: גם אם נתעלם מהעובדה שאין קו ברור ביניהם או הפרדה בינארית מוחלטת, עדיין יש מונח שנקרא Bridge Games ומתייחס בדיוק למשחקים שנמצאים באמצע – אלו שאמורים לגרור את האנשים שמשחקים רק במשחקי קזואל מידי פעם לכיוון הגיימינג כתחביב שאוכל את רוב שעות היממה. כתבה מאד מעניינית בנושא אפשר למצוא כאן:
    http://www.eurogamer.net/articles/bridge-games-article

להשאיר תגובה

