ביקורת: King's Bounty, The Legend

kings-bounty

מה שמצחיק בביקורת הזו, למרות שזה תלוי, כמובן, בהגדרה שלכם ל"מצחיק", הוא שנראה שלקח לי לכתוב אותה כמעט אותה כמות זמן שלקח לי לשחק במשחק. למרבה המזל, הכוונה אינה שבמקרה זה סיימתי את המשחק בשעה, כפי שקרה עם "פיצה מורגנה", אלא שכתיבת הביקורת לקחה המון המון המון זמן. זה בטח בגלל משהו שאכלתי.

בכל מקרה, בשעה טובה ומוצלחת, וכיאה לביקורות שלי, מעל שנה לאחר שיצא המשחק, ובמקרה, בדיוק לפני שיוצא משחק ההמשך, הגעתי סוף סוף לשבת ולכתוב. אז מה זה בעצם "שפעו של המלך, האגדה" (ששהמ"ה, לחברים) ומדוע קוראים למשחק ככה?

נתחיל מהשם: "האגדה" הוא הכינוי שניתן לגרסה האנגלית של המשחק, שיצאה בסוף 2008. ולמה "שפעו של המלך", אני שומע אתכם שואלים? בחיי שאין לי מושג, וזה אחרי שעברתי מזמן את רף 50 שעות המשחק בעולם, אבל זו כנראה שארית מהמשחק שעל עולמו נבנה ששהמ"ה, שיצא אי שם בשנת 1990 ולא שמעתי עליו לפני כן מעולם. האנשים של Katauri החליטו להוציא משחק המשך וזה מה שיצא.

kb1

יום טיפוסי בחייו של הגיבור שלי: Le Zipdrive

אז מה בעצם המשחק הזה? ששהמ"ה דומה ברוחו ובבשרו לסדרת משחקי Heroes of Might & Magic. הוא משלב לוחמה טקטית של סוגי יצורים שונים ומשונים עם פיתוח סטטיסטיקות של דמות כבכל משחק תפקידים ושרשרת ארוכה של משימות שהשחקן נדרש לבצע עבור כמעט כל מי שהוא פוגש בו, החל מהמלך של דאריון- ממלכת בני האנוש- ועד (אני לא צוחק) צפרדע. למעשה, אפילו נשאתי לאישה את הצפרדע הזו, אבל נגיע לזה אחר כך… בתנאי שתזכירו לי.

אז בואו נתחיל בקווסטים. בערך מחצית מהמשחק תבלו בשוטטות ברחבי אזורי הממלכה השונים, פגישה בחבורות משוטטות של מפלצות עצבניות, לחימה בהן ומילוי כל צרכיהם של העוברים והשבים. למעשה, למרות שתפקידו הרשמי של הגיבור (אין דמויות נשיות, אני חושש) הוא "מחפש האוצר המלכותי", את רוב זמנכם תבלו בחיפוש שיקויי חיי נצח, עזרה בחיזור, חיפוש קרובים או סתם סחיטה ואיומים. המשימות שאותן מילאתי הראו לי שוב ושוב כמה הומור יש לכותבי המשחק, אחרי הכל התחתנתי עם צפרדע, וכמה הוא חסר במשחקים אחרים. מתי נראה במשחק elder scrolls נסיון לשכנע תוכי מדבר לחזור לכלוב שלו? בכלל, הכתיבה טובה וגם במשימות הרציניות, רובן מסוג "הבא את זה" או "הרוג את ההוא", לא חסרות שנינויות. שלל המשימות שקיבלתי, שכמובן לא חובה לבצע את כולן, טירטר אותי במרחבי העולם. אותו עולם נפתח בשלבים מול השחקן וחושף אותו למקומות שונים וצבעוניים, החל מ"איי החופש" בהם שורצים הפיראטים ועד לממלכה התת-קרקעית של הגמדים.

התרוצצויות אלו גם חשפו אותי לגרפיקה של המשחק, שהיא חיננית ביותר, עם המון אנימציות וצבעים עזים. חיות מתרוצצות ביער, נחלים מפכפכים ואפקטים מנצנצים סובבים שערים למקומות רחוקים. הגרפיקה באזור הזה בהחלט מוצלחת, גם משום שרוב המשחק תבלו ממבט הציפור. גם הקולות במשחק, בין אם קולות הקרב או מוסיקת הרקע, נעימים בהחלט ומוסיפים לאווירה. עם זאת, אין כמעט דיבוב במשחק.

kb_envir2

סביבת המשחק באזור ההתחלתי Greenwort

זה הזמן לדבר על הטקטיקה. לגיבור שלכם, השייך לאחד משלושה מקצועות: פלאדין, מכשף ולוחם, יש יכולת להנהיג צבא. צבא זה מורכב מעד חמישה סוגי יצורים שונים (ראו בתחתית התמונה) וכל פעם שהוא והצבא המיניאטורי שבכיסו – אחרת הוא היה מופיע בתמונה, לא? – פוגשים אחד מהיצורים העצבניים המאכלסים את דאריון וסביבותיה, בין אם בשוטטות חסרת מעש או בשמירה על טירה כלשהי, המשחק עובר לשדה הקרב.

שוב, בדומה ל"גיבורי העוצמה והקסם" זהו קרב בתורות, אשר בו כל קבוצת יצורים תופסת משושה בשדה הקרב. הגיבור שלכם משתתף בלוחמה באופן עקיף, על ידי הטלת קסמים שונים. כאן גם נכנס לביטוי אלמנט ייחודי של המשחק והוא "תיבת הזעם". תיבה זו מכילה ארבע "רוחות זעם" אשר לכל אחת מהן ארבעה כוחות קסומים שונים ואשר ניתן לקרוא להן, בדומה לקסמים, פעם בכל תור. בשונה מהקסמים הרגילים, הצורכים מאנה להפעלתם, הרוחות עובדות על משאב אחר- זעם. המכניקה המעניינת היא שזעם בדרך כלל מתנהג הפוך ממאנה – הוא מצטבר ככל שהקרב נמשך -כל פעם שיחידה פוגעת או נפגעת- ונעלם ככל שעובר זמן בין שני קרבות, באותו זמן בו מאנה נצברת. בנוסף, לארבע הרוחות יש אישיויות שונות וניתן לשוחח איתן, למרות שמעבר לשיחות הראשונות, הנדרשות כדי לגייסן לצד הגיבור, לא היה בשיחות אלה שימוש. נקודה מוזרה אחת היא שב"קרבות בוס"- קרבות מול ייצורי ענק שיש פה ושם במשחק ובהן הכי צריך את הרוחות  – אין אפשרות להשתמש ברוחות הזעם. נסיון לעשות זאת מסתיים בהופעת הודעה מסתורית על המסך המודיעה שאלה הן התקנות. מוזר.

kb_combat

שדה הקרב: שימו לב שהפניקס והספר הם תוצאה של לחשים

בכל מקרה, יש יצורים רבים ברמות שונות ברחבי העולם, וניתן לגייסם לצבא. כמות היצורים שניתן לגייס תלויה גם בכמות הכסף שיש לכם להוציא וגם במדד ה"מנהיגות" של גיבורכם. ככל שיחידה חזקה יותר, כך היא דורשת יותר מנהיגות. בנוסף, יחידות מסוגים שונים לא מסתדרות תמיד ביחד (למשל, בני אדם ואל-מתים) וזה מתבטא בפגיעה במוראל וביעילות היחידות. לכל יחידה, בין אם זה ערפד, צמח טורף, חד קרן או דוב קוטב, שהיא אחת היחידות האהובות עלי, יש כוחות מיוחדים, העוזרים לשמור על הקרב מעניין. עם זאת, מכיוון שיש כל כך הרבה קרבות במשחק, העניין הטקטי מתחיל לדעוך בשלב כלשהו, ורק קסמים חדשים ועליה מתמדת באיכות ובכמות היחידות מונעים מה להפוך למטחנה מוחלטת. למזלי, בגלל הזמן המוגבל שיש לי לשחק, יצא לי לשחק לרוב קרב או שניים ביום, וכך השחיקה פחותה.

אז נגענו בז'אנר הקווסט ובז'אנר הקרב הטקטי. מה עם משחק התפקידים? בתחום זה המשחק מציע מספר סטטיסטיקות הניתנות לשיפור: מנהיגות, התקפה, הגנה, תבונה, מאנה וזעם. ישנה גם היכולת ללמוד קסמים, הדורשת מציאת מגילות לחשים וגבישים מיוחדים ו-32 כישורים שונים (ספרתי) בני כמה רמות כל אחד, המאפשרים מגוון אפשרויות, החל ידיעה מוקדמת על גודל צבא אויב, דרך הוזלת מחיר יחידות ועד בונוסים לקרב בלילה. מי שאובססיבי, מבצע כל משימה ותוקף כל מה שזז (כמוני, למשל) יכול לעלות בדרגות ולשפר את כל הכישורים שלו. מה שיפה בעליית הדרגות הוא שכל פעם צריך לעשות בחירה קשה- האם לשפר את ההתקפה או לקבל עוד מאנה, האם להעלות את המנהיגות או את התבונה? בחירות אלה קיימות גם כאשר רוחות הזעם שלכם עולות בדרגות – האם להוזיל כח אחד, או לחזק כח אחר, או אולי לקצר את זמן ההמתנה לכח שלישי? הוסיפו לכך את הצורך לבחור באילו חפצי קסם להשתמש וקיבלתם מתכון לחשיבה יצירתית.

kb_hero2

דף הדמות: מימין הכישורים, למטה הצבא, ומשמאל התכונות ורוחות הזעם

טוב, בשעה טובה הגענו לסוף הביקורת, למרות שאני טרם סיימתי את המשחק. נסיים בכך שהחולשה העיקרית של המשחק היא הרפטטיביות של הקרבות, עם כל היצורים והקסמים ושדות הקרב, חלקם בתוך חפצים קסומים, יש בה מן השחיקה. החוזק העיקרי של המשחק הוא תשומת הלב לפרטים: הדמויות משעשעות, ניתן לכתוב הערות במפות (חשוב! אחרת תתברברו), אפשר להתחתן ולהוליד ילדים. כבר ציינתי שנלחמים בתוך חפצי קסם?

המלצה: אם אתם אוהבים את סדרת HoMM, ורוצים משחק חדש, יפה ועם סיפור וגימור טוב יותר – זה המשחק בשבילכם. אם אין לכם כח לעשרות, אולי מאות, קרבות די דומים על המפה הטקטית עיברו למשחק אחר.

מעוניינים? אם תזמינו את המשחק דרך הקישור הזה, אתם עוזרים למשחקיה.

מודעות פרסומת
עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק
3 תגובות ב“ביקורת: King's Bounty, The Legend
  1. Sabre Runner הגיב:

    הממ… יש גם עוד אחד שצריך לצאת עכשיו.
    http://www.gametrailers.com/game/kings-bounty-armored-princess/11091

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: