ביקורת: פיצה מורגנה, פרק 1

PizzaLogoSmall

היום יצא לאוויר העולם משחק הרפתקאה חדש. שוב נראה כי הז'אנר שהוכרז כמת אי אילו מאות פעמים חוזר כזומבי לחיים. השוס הפעם הוא שזהו משחק ישראלי למהדרין: מדובר במשחק "פיצה מורגנה" מבית Corbomite Games אשר בהנהגת עודד שרון. זהו משחק הרפתקאות אפיזודי, המבוסס על קומיקס באותו שם מאת אורי פינק, מי שפחות או יותר המציא את הקומיקס בישראל וידוע בעיקר בזכות "זבנג". בקומיקס (ובמשחק) נערה מוצאת את עצמה במימד קסום, כאשר ערפדים, קוסמים ויצורים אחרים מחלקים שם פיצה!

בבואי לבקר את המשחק, אני נתקל בדילמה- האם לשפוט אותו לפי סטנדרטים של המשחקים הגדולים בשוק? המחיר שלו מושך לשם. האם לשפוט אותו בסטנדרטים המחמירים פחות של משחקים עצמאיים? גודלו והעובדה כי זהו המשחק הראשון שיוצא מבית היוצר הקטן של קורבומייט מושכים לשם. אנחנו נחזור לשאלה הזו בסוף.

pizza1

כפי שניתן לראות מהתמונה, בקורבומייט בחרו ללכת על שילוב של רקעים מצוירים דו מימדיים, חלקם פרי עטו של אורי פינק, עם דמויות תלת מימדיות. רעיון מעניין, אבל כאן  זה לא ממש עובד. טכניקת "הצללת הצלולוייד" (Cel Shading) שמנסה לגרום לדמויות התלת מימדיות להראות כחלק מהקומיקס, שעבה יפה מאוד במשחק XIII ונראית מצוין בתמונות מ-Borderlands, לא עובדת כאן. הדמויות נראות כאילו הן מודבקות על הרקע וההצללה השחורה הנ"ל רק גורמת לגליצ'ים גרפיים במשחק.

אם בגרפיקה עסקינן, אז המודלים התלת מימדיים עצמם מאוד לא מרשימים. הם נראים כאילו נשאבו ממשחק בן עשור, לא מתואמים לחלוטין עם הרקע וחלקים של הדמויות (במיוחד אייבי) חותכים אחד את השני (clipping). יותר טוב היה לקורבומייט לו היו מסתפקים בדמויות דו מימדיות- נראה לי כי כך היו גם מפחיתים את ההתנגשות שיש במשחק בין הדמויות לתמונות הרקע וגם נמנעים מתקלות.
עוד בתחום הטכני, במשך הזמן הקצר שלקח לי לסיים את הפרק הראשון (והיחיד שיצא כעת- עוד נחזור לזה), נתקלתי בשתי שורות טקסט אשר הופיעו (בצורה המתאימה לקומיקס, כבלוני דיבור), אך לוו בשקט מוחלט שנבע מהרמקולים שלי. אם היה מדובר במשחק בן אלפי שורות טקסט, היה אפשר אולי להבין – אבל בפרק היחיד (בינתיים) של פיצה מורגנה זה בלתי נסלח.

להבדיל אלפי הבדלות, איכות הדיאלוגים עצמם מצוינת. הכתיבה, הנובעת ברובה, כנראה, מהמקור של אורי פינק, עם התאמה יפה לאנגלית, שנונה ברוב המקרים והדיבוב פשוט מצוין. וכשאני אומר מצוין, אני מתכוון לזה. בדיקה באתר המשחק מעלה כי אכן נשכרו לעניין שחקנים מקצועיים, אשר מדבבים את הדמויות בחן, בדיוק ובהצלחה רבה. מעניין לראות שבין שלוש הדמויות המופיעות בפרק הראשון, שתיים מהן מדובבות על ידי שחקנים אשר הופיעו בסדרת המופת "בבילון 5". כנראה כאן מופיעים שורשיו המד"ביים של עודד שרון. לעומת זאת, אין עומק בשיחות, ורוב האפשרויות יובילו לאותה שיחה בדיוק.

pizza3

ממשק המשחק נמצא איפשהו בין הגרפיקה לסאונד ברמתו, והוא יעיל, אם כי פשוט עד כדי פשטני. ישנם מספר מצומצם של אייקונים התואמים לפעולות שניתן להשתמש בהן עם העכבר, בדומה לממשקים של משחקי ההרפתקאות הקלאסיים של סיירה- אבל הם היו בשנות התשעים, ואנחנו נמצאים באלף אחר. רוב החפצים בהם נתקלים מאפשרים רק הסתכלות עליהם, ולפעמים שימוש או דיבור, בהתאם למושא הסמן.

נקודה מעניינת היא שלמשחק שתי רמות קושי. הרמה ה"קשה" היא רמה סבירה למשחקי הרפתקה והרמה הקלה היא כנראה לילדים. בגלל שלא ידעתי את זה שיחקתי ברמה הקלה (שהיא גם ברירת המחדל) וסיימתי את הפרק בארבעים דקות בערך.
באמת, הדבר האחרון, הכואב ביותר, הוא אורך הפרק הזה. שם הפרק הראשון, "מפלצות ומניפולציות ביער הקסום" הוא כמעט כאורך הפרק. לקח לי כשעה ורבע לשחק את המשחק פעמיים, בשתי רמות הקושי, מבחירת הרזולוציה במסך הפתיחה ועד מסך הקרדיטים בסוף ולא נורא מיהרתי. לקח לי בערך אותו זמן לכתוב את הביקורת הזו.
עובדה זו מאכזבת ככשלעצמה -הכתיבה והסביבה המוזרה גרמו לי לרצות לראות עוד, אבל הקש ששבר את גב הגמל התלת מימדי הוא המחיר. כאשר קורבומייט מבקשים חמישים שקלים למשחק מהוקצע חלקית של שעה זה מוגזם. אמנם יש אפשרות לקנות את כל חמשת הפרקים במאה ושמונים ש"ח, שבחישוב מהיר מתרגמים ל-36 שקלים לפרק, אבל גם זה יותר מדי. באותו מחיר ניתן לקנות כרטיס קולנוע ולקבל כפול זמן בידור, וברמה גבוהה לפחות כמו ב"מורגנה" (אלא אם כן הלכתם לראות את "הרובוטריקים 2"- כי אם כן, סתם זרקתם כסף).

pizza2

נזכיר רק כי יש בשוק משחקים עצמאיים טובים יותר שהם גם זולים יותר. לאוהבי הרפתקאות נזכיר את Time, Gentlemen, Please, (אותו נבקר בקרוב), אשר כולל יותר שעות משחק ועולה עשרים שקלים בלבד.

כולי תקווה שבפרקים הבאים קורבומייט יעלו את כמות התוכן ויורידו את המחיר, וכך יוכלו להיות באותה ליגה כמו משחקים עצמאיים אחרים. עד אז, המשחק הזה ימשוך רק  מעריצים מוחלטים של אורי פינק, או מכורים לפיצה בין מימדית.

עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-ביקורת משחק
17 תגובות ב“ביקורת: פיצה מורגנה, פרק 1
  1. XD הגיב:

    פשוט משחק עלוב!!!!

    • zipdrive הגיב:

      אני מבין שזו דעתך. אבל למה אתה לא מזדהה?
      בכלל, רוח הטוקבקים בישראל משתוללת ואנשים סמחים לזרוק תגובות ארסיות (ובד"כ טפשיות) כי הם לא צריכים להזדהות.

  2. דניאל הגיב:

    לא MONKEY ISLAND אבל כיף!

  3. סתם1 הגיב:

    עם כל השמחה שתעשיית הקווסטים הישראלית קמה לתחייה, הטריילרים נראים מאוד מאכזב.
    הגרפיקה והאנימציה של הדמויות נראית די מזוויעה,
    – במיוחד הדמות הראשית! (שגם הדיבוב שלה הספיק לעצבן ב4 דקות וידאו של הגייםפליי)

  4. מיכה הגיב:

    הם עושים צחוק?
    ב50 ש"ח אני יכול לקנות את סימולטור הטיסה האיכותי IL-1946.
    גרפיקה יותר טובה, ומשחקיות הרבה הרבה יותר כיפית. אז אני צריך לשלם 50 ש"ח
    על הזבל הזה? O__O
    הייתי משלם 20 ש"ח רק מתוך כבוד ליוצרי המשחק הישראלים.

  5. איתי ברנר הגיב:

    אחרי כל ההשמצות בימים האחרונים (טוב, מאז אתמול בעצם…), טוב לדעת שלפחות הגרעין מצוין כמו רוב הקומיקס של אורי פינק. אני עדיין מתכוון לקנות את זבנג, למרות שכמו שהבנתי מהפרק על משחקים ישראלים (ומהריאיון שערכתי בעצמי עם עודד), הוא עדיין בשלבי פיתוח מאוד מוקדמים מבחינה הסיפור והתוכן (Assets).

  6. שניר ד הגיב:

    משחק עלוב, שגם ככה התפוצה הכי גדולה שבטח תהיה לו זה כמה קונים בישראל, אז מאיפה ההחלטה הלא מובנת הזאת שהמשחק יהיה כתוב באנגלית ולא בעברית אם כבר?
    המחיר לא מובן בכלל. לטובתו הייתי שוקל בכלל לשחרר את המשחק בחינם ברשת בתור טריק קידום זול לקומיקס שלו. או לכל היותר לעשות הסכם חסות עם איזה אתר שיזרקו לו כמה ג'ובות.

    • איתי ברנר הגיב:

      בקטע הזה אני חייב לתקן אותך : המשחק תוכנן מראש לשיווק בחו"ל, זה שאפשר לקנות את המשחק בשקלים זה פשוט פ'יצר של האתר. לגבי המחיר (ההמרה מדולרים), זו באמת שאלה טובה.

  7. כרמל יערי הגיב:

    הי הי? איפה הפירגון?? עשו ישראלים בעבודת כפיים!
    אז זה לא טריפל A. אז מה? תנו קצת פירגון ותתמכו ובסוף נוכל אולי להגיע לתוצאות טובות.

    נ. ב
    איתמר? ניסית להכנס ל המשחקיה נקודה קום? הלוגו שם מריח לי כמו אילה לטביע (:

    • שניר ד הגיב:

      פירגון? אפרגן ליוצר משחקים ישראלי כשאראה אחד כזה. אני לא אפרגן ליוצר קומיקס שניסה לעשות עוד קצת כסף ועשה את זה מהיר ומלוכלך. זה פשוט פתטי.
      אם הייתי חושב שיש ליוצא המשחק הזה עתיד ביצור משחקים אני בטוח הייתי עדין יותר, נותן הערות בונות. זה פשוט זבל הדבר הזה, יוצר המשחק צריך לעשות הסבה מקצועית. אם בכלל אפשר לקרוא לו יוצר משחק והוא לא השתמש באיזה מנוע גרפי חינמי בשקל.
      חי בישראל אדם יקר מאוד בשם עידו טל שהוא גם חבר שלי משהוא, עכשיו זה מייצר משחקים. הוא יצא את המשחק המפורסם ביותר שאי פעם יצא מישראל, 6,000,0000 הורדות ועדיין סופר, והוא רק נער בגילי. פורטל – גירסת הפלאש. http://portal.wecreatestuff.com . ועכשיו הוא עובד על משחק חדש ומדהים בשם אקו. הבחור מכניס את המבוגרים האלו לכיס, לא רק ברמה שהרמה שלו היא עולמית בינלאומית מטורפת, אלא גם בינינו, הוא עושה הרבה הרבה הרבה יותר כסף ממה שהם יכולים לחלום עליו.
      אני מצטער מר עודד שרון, בנתיים החברה שלך מייצרת רק זבל. או שתשתפרו ומהר, או שתשקול הסבה מקצועית.
      ואני ממש לא מתכוון להכנע לקלישאת ה"זה ישראלים עשו אז תפרגן".

      • zipdrive הגיב:

        שניר, התגובה שלך מלאה זעם וירידות שאני לא מבין מאיפה הם באים.
        "אני לא אפרגן ליוצר קומיקס שניסה לעשות עוד קצת כסף ועשה את זה מהיר ומלוכלך" – היוזמה למשחק לא באה מאורי פינק, אלא מעודד שרון. מהיר זה בטח לא היה כי לפי קורבומייט, הם עובדים על זה יותר משנה וחצי.

        "מנוע גרפי חינמי בשקל" -או שהוא חינמי, או שהוא בשקל- לא יכול להיות שניהם.

        עכשיו, עם כל הכבוד לגרסת הפלאש של פורטל- זה משחק מגניב, אבל לא השאיר אותי בפה פעור- זה בכל זאת "רק" פלאש דו מימדי וגם זה רק חיקוי של משחק אחר. אני בהחלט מסכים שזה הישג מרשים לבחור כל כך צעיר, ואני מאחל לו המון בהצלחה (ואני בכלל לא מכיר את אקו – נשמח לראיין אותו בנידון). העובדה שיש אנשים סופר-מוצלחים לא אומר שמשחקים של אנשים אחרים הם זבל. לא כל ימ"ר הוא CoD ולא כל משחק תפקידים הוא KotoR ובכל זאת הם יכולים להיות משחקים מוצלחים.

        עכשיו, אני חושב שפיצה מורגנה הוא לא משחק מוצלח, והבהרתי את זה בביקורת. אבל מכאן ועד לפלוט דברים כמו "זבל" ו"צריך לעשות הסבה מקצועית" המרחק גדול. כשאתה תפיק משחק ברמה יותר גבוהה, עם תקציב דומה ובלוח זמנים דומה, אולי תוכל להגיד משהו דומה. בכלל, סגנון התבטאות ירוד שכזה הוא אחד הדברים שאני שונא באינטרנט.

      • שניר ד הגיב:

        אני לא חושב שעניין העבודה של שנה וחצי על משחק דו מימדי עם "כאילו" תלת מימד שאורכו הוא שעה וחצי של משחק מוסיף להם כבוד. אני לא זועם על ייצור המשחק, אני זועם על החוצפה לקחת עליו כסף. ועוד כזה תשלום. זה מה שהעלה לי את הנרווים.

    • zipdrive הגיב:

      כרמל, תודה על ההערה לגבי הלוגו.
      העניין בטיפול וכבר היום הם הורידו את הלוגו. כמו שאתה מציין, זו אכן עילה לתביעה.

  8. כרמל יערי הגיב:

    ואללה שיכנעת אותי… אני לוקח את דבריי בחזרה.
    סחתן על המגילה!

להשאיר תגובה

