משחק חדש: פרוטה בעבור מחשבותיי

זיכרון, אישיות, סיפור אישי ומחשבות: אלה הנושאים בהם עוסק משחק תפקידים חדש שנקרא A Penny for My Thoughts (או, "פרוטה בעבור מחשבותיי").

penny_back_cover
זהו המשחק הראשון שעוצב ונוצר על ידי פול טוויס, הידוע באינטרנט בעיקר בגלל פודקאסט המשחקים שלו: Have Games, Will Travel, שקיים כבר מעל שלוש שנים. את פול פגשתי לראשונה בג'ן קון 2008 והוא בחור נחמד מאוד. לכבוד צאת המשחק החדש, ערכתי איתו ראיון דוא"ל, ולפניכם התוצאה:

איתמר: שלום פול. שמך לא מוכר בקרב קהל המשחקנים הישראלי. אתה יכול לספר לנו קצת על עצמך?
פול: זה הדדי, גם אני לא מכיר את קהל המשחקנים הישראלי!

אני אף פעם לא בטוח מאיפה להתחיל בדברים האלה, אבל אני אנסה. אני גם בסנטה ברברה, קליפורניה, עם אשתי ושלושת החתולים שלנו. עברנו לכאן לפני כמעט תשע שנים, וטיפה אחר כך הרכבתי לי קבוצת משחקי תפקידים. התנסיתי מעט עם מ"ת בילדותי, אבל כל הנסיון הרציני שלי בא לאחר שעברנו לכאן.
התחלנו עם מו"ד 3 וגרפס, אבל אחרי זמן מה התחלנו להתלהב ממשחים קצת פחות ידועים, כמו "צבאות אלמונים", "פנג שואי" ו"נוביליס". לא הרבה אח"כ גיליתי את "הכור" (The Forge), קניתי עותק של "חיי עם האדון" בג'ן קון וקפצתי לעמוק בריכת משחקי האינדי (המשחקים העצמאיים)
ב- 2005 התחלתי את הפודקאסט Have Games, Will Travel אשר זכה בפרס הראשון ב"ENnie" לשנת 2007.
בנוסף, ממש עכשיו הוצאתי לאור משחק סיפורי הנקרא A Penny for My Thoughts אשר שואב רבות מנסיוני האישי בתיאטרון אילתור (improv) בשנים האחרונות.

איתמר: פול, מה גרם לך לעבור מלשחק משחקי תפקידים (ומשחקי שולחן אחרים) לעיצוב משחקים?
פול: שיקול דעת מוטעה? 🙂
אני לא בטוח לגמרי. אבל זה היה בתחרות עיצוב המשחקים Game Chef 2007 שהתחלתי על המשחק הזה – "פרוטה בעבור מחשבותיי".
איתמר: כלומר, אין לך איזו כמיהה סודית רבת שנים לעצב עולם משלך, או רצון "לעשות את זה כמו שצריך, שלא כמו המשחקים האחרים בשוק"?
פול: לא ממש. למעשה, אני מודה בזה בקטע ב"פרוטה". אני לא מנסה ללמד אנשים ת "הדרך הנכונה" לעשות דברים. אני מנסה להבין את ההעדפות שלי ולחלוק את         החוויות שלי עם אחרים, כך שהם יכולים להגיע למסקנותיהם שלהם לגבי איך הם אוהבים לעשות דברים כאלה. אני מקווה שאנשים יוכלו ללמוד מהנסיון שלי, אבל אני לא טוען שהם צריכים לעשות את זה בדרך שלי.
דבר אחד לגבי מינוחים: אני לא קורא ל"פרוטה" משחק תפקידים. כן, כל שחקן לוקח לעצמו תפקיד של דמות, אבל למשחק מאפיינים המוכרים ממשחקי תפקידים. "קרוב המשפחה" הקרוב ביותר של המשחק הוא כנראה "ההרפפתקאות המופלאות של הברון מינכהאוזן" אז אני נוטה לקרוא לו "משחק סיפורי" (storytelling game). אבל אתה יכול לקרוא לו מה שאתה רוצה.

איתמר: אז על מה מדבר "פרוטה בעבור מחשבותיי"? מה ההבדל, לדידך, בין משחק תפקידים ומשחק סיפורי?
פול: "פרוטה" עוסק בקבוצת אנשים שאיבדו את הזיכרון שלהם ועוברים תרפיה ניסיונית כדי לשחזרו. תוך כדי התהליך הם צריכים לעזור אחד לשני בכדי להצליח.
כשאני אומר שזה משחק סיפורי, אני מתכוון שבניגוד לרו משחקי התפקידים, שם אתה שולט במעשי הדמות שלך בהווה, ב"פרוטה" אתה מתאר את הדמות שלך בעבר. אתה מספר את סיפורה של הדמות לשחקנים האחרים. כמובן שזה קצת יותר מורכב מזה.

איתמר: למה לי לשחק ב"פרוטה"? מה החוויה שהמשחק מציע? תמכור לי.
פול: "פרוטה בעבור מחשבותיי"    היא פעילות סיפורית שיתופיתץ אין אדם אחד שיש לו שליטה מלאה על הנראטיב. אז, בתחילת התהליך כולם רושמים כמה רעיונות ושמים אותם בכובע. כשתורך לספר סיפור, אתה לולף החוצה רעיון אחד. ואז כל אחד שואל אותך שאלה אחת אודות הדבר הזה. אתה חייב לענות ב"כן, וגם…" לשאלה. כלומר, אם שלפת פתק שכתוב עליו "כלב" מהכובע, אז אני יכול לשאול אותך "האם זה היה הכלב שלך?" ואתה יכול לענות "כן, ואבא שלי נתן לי אותו ליום הולדתי התשיעי".
כקבוצה, בונים את נקודת ההתחלה של הסיפור ושאר התהליך של בניית הסיפור עובד במתכונת דומה. אז אם מישהו נהנה לשתף פעולה עם אחרים בלספר סיפורים, או רוצה לצבוא יותר נסיון בכך, אז כדאי שיסתכל על "פרוטה".

איתמר: האם יש איזשהו מנגנון במשחק לשמירת הסיפורים קוהרנטיים או מכוונים, או שהאם הכל בידי השחקנים?
פול: יש כמה דברים שעוזרים. ראשית, יש משהו שנקרא "עובדות ובטחונות". המסמך הזה מפרט כמה דברים על העולם שאסור להפר. העו"ב הבסיסי אומר שמשחקים בעולם שלנו, בהווה, ושכולם אנשים נורמלים. אנחנו מציגים בספר שתי אפשרויות נוספות: אחת המבוססת על הסרט The Bourne Identity והשנייה המבוססת על כתביו של ה.פ לאבקראפט; אבל קבוצות מוזמנות ליצור סביובות משלהן, או לשחק ללא עו"ב מוגדרות.
שנית, הסיפורים מובנים על ידי משהו שנקרא "השאלון". כל סיפור שאתה מספר נועד לענות על השאלה הבאה בשאלון, כך שיש לך מושג למה אתה מספר אותו. כמו מסמך ה"עובדות ובטחונות", אנחנו מספקים מספר אפשרויות לעיצוב המשחק שלך.
שלישית, יש כמה בקרות על מה אנשים אחרים יכולים לזרוק לתוך הסיפור שלך. כאן נכנסת הפרוטה מהכותרת. כל פעם שאתה מגיע לנקודה בסיפור בה אתה צריך קלט מאנשים אחרים, אתה מציע פני (או אגורה -איתמר) לשניים מהשחקנים האחרים. כל אחד מהם מציע משהו. אתה בוחר מה קורה ונותן את הפני לאדם שבאפשרות שלו בחרת. לבסוף, מספר המטבעות שיש ברשותך מכתיב כמה ארוך הסיפור שלך.

כפי  שאתה יכול לראות זה משהו ששהקדשתי לו הרבה מחשבה! המטרה  שלי הייתה ליצור מבנה שייתן לאנשים ופש רב לעשות מה שהם רוצים אבל גם מכריח אותם לעבוד ביחד בשביל לקבל את זה.

איתמר: האם "פרוטה" מיועד למערכות ארוכות או למשחקים חד פעמיים? בנוסף, למה הלכת על משחק חסר מנחה?
פול: המשחק מיועד למפגש יחיד. הוא מתוכנן לשלושה עד חמישה שחקנים וצריך לקחת בערך שלוש שעות. עם זאת, יהיו קבוצות שישחקו אותו מהר יותר או לאט יותר.
המונח "חסר מנחה" הוא מבלבל ואומר דברים שונים לאנשים שונים. אני חושב שאפשר באותה מידה לדבר על "פרוטה" כמשחק עם מנחים רבים, מתחלפים. אבל ללא קשר לאיך אתה קורא לזה, זה לא משהו שהחלטתי מראש. זה פשוט צמח מסוג פעולת הסיפור שרציתי לראות, באופן טבעי.

איתמר: איזה סוג שחקנים הכי יהנה מ"פרוטה", לדעתך?
פול: הייתי אומר שאותם אנשים שאוהבים סיפורים בלתי צפויים ושנהנים לבנות על תרומות של אנשים אחרים (ולהיפך) יוציאו את המירב מהמשחק. הוא גם הושפע מהנסיון שלי בתאטרון אילתור, כך שאנשים האוהבים סגנון זה של טוויית סיפורים (אך בסביבה יותר אינטימית מאשר על הבמה) יהנו מכך.

איתמר: האם היית אומר ש"פרוטה" הוא משחק טוב לכנסים? מצד אחד הוא מיועד למפגש יחיד, אבל מצד שני מועילה לו עם היכרותאינטימיות עם השחקנים האחרים.
פול: [משחק בכנס] יכול להיות קצת טריקי, במיוחד בגלל הנחות אילמות על מה מותר להעלות במהלך מפגש. כתוב הרבה בספר על זה ולמעשה מנגנון ה"עובדות ובטחונות" נוצר כדי לטפל בנושא זה בדיוק. עם זאת, אני חושב שזה יכול להיות משחק מצוין לנסות בכנס מום שהוא עוזר לבנות אינטימיות והיכרות עם השחקנים האחרים. אחד הדברים שאני מציין בספר הוא התקווה שלי שאנשים ידברו על החוויה, לאחר המשחק, כדי להבי כמה מהאיתותים שהוחמצו או כדי להודות לאנשים שהלכו על מה שהתכוונת. תהליך המשוב הוא חשוב.

איתמר: בוא נדבר שנייה על התהליך: כמה זמן עבדת על "פרוטה" ומה הייתה כמות העבודה ביחס למה שציפית בהתחלה?
פול: כפי שציינתי, "פרוטה" התחילה כהגשה שלי לתחרות Game Chef 2007. היא מבוססת על כמה רעיונות שהיו לי מקודם, אבל שום דבר לא היה כתוב עד אז. קיוויתי להוציא את המשחק בג'ן קון 2007, אבל זו הייתה שטות. הייתה הרבה יותר עבודה לעשות ממה שחשבתי, בעיקר בתחום הבדיקה (Playtesting) וכתיבת טקסט תמיכה. העיצוב היה גמור מוקדם, אבל הפיכת העיצוב הזה למשהו שאנשים יכולים להבין הייתה קשה יותר. אני כותב לאט, כך שלקח לי יותר זמן ממה שהיה צריך לקחת. אני אוהב להתלוצץ ש"פרוטה בעבור מחשבותיי" היא המשחק בקטן ביותר שלקח שנתיים וחצי לכתוב.

איתמר: לסיום, יש עוד משהו שאתה רוצה לספר על המשחק?
פול: אני חושב שזה די מסכם את הכל.

איתמר: ולמי שמעונין, היכן ניתן להשיג את A Penny For My Thoughts?
פול: פשוט לגשת למכון האורפי, שם תוכלו לראות פרטים נוספים ולהזמין את המשחק כספר או PDF.

עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-כללי
2 תגובות ב“משחק חדש: פרוטה בעבור מחשבותיי
  1. אביב הגיב:

    התמה של איבוד זכרון ושחזור שלו תוך כדי המשחק מעניינת ויכולה להיות אחלה בסיס למשחק תפקידים. אחרי הראיון הסתובבתי קצת באתר המשחק (אגב, אפשר באמת לקנות אותו רק כ-PDF? מצאתי רק אפשרות להזמין את הספר ואת ה-PDF ביחד), ועושה רושם שהמתכונת היא באמת יותר לכיוון אלתור וסטוריטלינג מאשר משחק תפקידים. למעשה, הייתי מייעדת אותו דוקא לסדנאות כתיבה יוצרת, כתרגיל ליצירת דמויות והתרחשויות.

    את רעיון הטריגרים שנשלפים מהכובע אהבתי. זה באמת סוג של גירוי חיצוני לאלתור, שדוחף אותך מחוץ למסגרת ההמצאה הסטנדרטית שלך וזורק את הדמיון למקומות מפתיעים. אם הבנתי נכון, לפני המשחק כל השחקנים ממציאים טריגרים שונים ומכניסים אותם לכובע, כך ששחקן עשוי לשלוף במהלך המשחק טריגר שהוא עצמו כתב, מה שקצת מבטל את מה שאמרתי קודם. איזשהו מחולל טריגרים ממוחשב יכול להיות פתרון טוב, ולדאוג לכך שהם באמת יהיו מפתיעים וחדשים בכל משחק.

    • zipdrive הגיב:

      ראשית, הבנתי מפול שבקרוב יהיה ניתן להזמין גם את הפדף (PDF) בלבד.
      שנית, העובדה ששחקן שולף הדק (טריגר) שהוא כתב לא בהכרח פוגעת במקוריות. את צריכה לזכור שהעיתוי בו הפתק נשלף דורש גם קישור והתאמה למה שבא קודם ולכן דורש מחשבה מקורית.

כתיבת תגובה

